En fantasivärld?

Jag tillhör de personer som är ganska aktiva i sociala medier. Jag bloggar hyfsat regelbundet, twittrar och facebookar. Jag trivs med det och tycker att det är ett bra sätt att hålla kontakt med människor som jag känner som inte bor i min närhet. En blogg är också en möjlighet att föra fram ett budskap.

Facebook-världen är speciell. Vissa tror att man delar allt där. I mitt fall kanske det är någon promille av mitt liv. Det finns många saker man vill ha privata som inte exponeras där. Vissa andra ger enbart en förskönande bild av verkligheten. Den perfekta middagen, de perfekta vännerna, den perfekta festen osv.. Facebook blir lätt en fantasivärld där mest likes vinner.

Så är det inte för de flesta av oss i det verkliga livet. Verkligheten är mer komplext än en rolig bild på instagram eller en trevlig statusuppdatering. Men den delen av livet delar vi helst inte där. Sen finns det naturligtvis undantag. Det finns människor som delar allt och då menar jag allt. Jag tänker inte moralisera över det men jag hoppas att dessa personer gör det väldigt genomtänkt. För det går inte att radera det som skrivs på internet. Även om jag skulle radera ett av mina blogginlägg så är det inte borta.

Att enbart leva i en virtuell värld tror jag är svårt. Rätt som det är i livet så behöver vi någon där fysiskt. En axel att luta sig emot, en varm famn att krypa in i, någon att dela glada upplevelser med. Livet blir så mycket mer när vi gör det tillsammans. Människan är skapad för att leva tillsammans med andra.

Men för att vårt liv tillsammans i den här kommunen ska fungera. För att vårt samspel i sociala medier ska fungera så behövs gemensamma spelregler. Ett gemensamt förhållningssätt som gör att vi respekterar varandra trots att vi ibland har olika uppfattningar om olika frågor. Jag blockerade en person på twitter häromdagen. Det händer inte ofta. Men det är oerhört respektlöst att skriva att någon har en "egoistisk hjärna". Så skulle jag själv aldrig uttrycka mig om någon. Det säger en del om den personens värderingar. Värderingar är viktigt för att samspelet skall fungera. Bygger vi dessa "samspelsregler" på den kristna människosynen där alla har ett unikt och okränkbart värde så är det en bra grund. Värdet sitter i att du är människa. Människovärdet sitter inte i handlingar.

Kommentarer