Min app är deras verklighet

Jag har en app i min telefon. En app som ger ett alarm varje gång det sker en raketbeskjutning emot Israel. Jag ska ärligt säga att jag har tappat räkningen på antal gånger som raketer har passerat Israels gränser de senaste två dygnen.
För mig är det en app som larmar i tid och otid. Jag kan stänga av ljudet när det blir för mycket. För mammorna till Israels barn är det en verklighet. De vet att de oftast har någon minut på sig att ta sig i säkerhet till ett skyddsrum. Det är fruktansvärda omständigheter att leva under.

Barnen i Gaza har det också fruktansvärt. Terroristorganisationen Hamas använder dem och deras föräldrar som levande sköldar. Ögonvittnen berättar hur de mer eller mindre tvingar folk upp på taken. De proklamerar att det är något fint att bli martyr. Att dö för sin kamp.
Hamas hatar Israel. Hamas vill utplåna Israel. Hamas styrs av hat och oförsonlighet. För några dagar sedan krävde Egypten en omedelbar vapenvila. Det gick Israel med på direkt men Hamas fortsatte skjuta sina raketer mot Israel. Hamas har inte använt några pengar att bygga skyddsrum. De har spenderat pengar på vapen. Människorna i Gaza lever under fruktansvärda omständigheter.
Under de senaste veckorna har över 700 människor i Gaza dödats, av dessa är det över 70 barn. Det är Hamas fel.

Israel har rätt att försvara sitt land men den rättigheten får inte stå över internationell rätt. Israel har byggt skyddsrum och har ett bra system som skjuter ned nästan alla raketer som avfyras mot dem. Det är inte många Israeler som blivit skadade.

Jag önskar att svensk media hade varit lite mer neutral i sin nyhetsrapportering. Det är mycket pro palistinskt och väldigt mycket fokus på de fruktansvärda omständigheterna som Gazas befolkning lever under. Hur det är för Israeliska barn nämns inte. Jag rekommenderar att ladda ned appen red alert så får man en annan bild en den som ges av svenska nyheter. Det går också för den som vill ha en mer allsidig bevakning av det som händer att följa CNN.

Kan det någonsin bli fred i Mellanöstern? Nej så länge ledande politiker drivs av hat och oförsonlighet så går det inte. En varaktig fred kräver försoning och respekt. Det finns inte idag. Jag hoppas att de i de kommande valen röstar fram människor som vill gå försoningsvägen. Som inte drivs av hämndbegär över det som varit utan som kan se framåt och vara kreativ så att alla människor i Mellanöstern får leva i fred och frihet. Kanske är min önskan naiv och utopisk men för barnens skull önskar jag det av hela mitt hjärta. Världen behöver inte mer hat. Hat fördärvar och förstör.


Kommentarer