En toppkandidats valkampanj

Valrörelsens intensiva skede har nu dragit igång på riktigt. 
Torsdagen inleddes med en tidig radiodebatt mot Sverigedemokraternas Ann-Christine From Utterstedt. Vi pratade om SD´s förslag om att Västerås inte skall teckna några nya avtal med Migrationsverket.   Jag tillbringade sedan några timmar hemma en stund med lite förberedelser inför kommande utfrågningar och debatter. Efter det hade jag ett privat möte på Habiliteringscentrum. Det blev dock en del politik även där. De har ändrat sitt arbetssätt från att ge individuella insatser till att insatser ska ges i grupp. Jag blir både ledsen och bekymrad. Det drabbar de familjer som har behov av stöd men inte orkar. Antalet barn med diagnoser inom deras ansvarsområde sägs ha ökat och då kan de hjälpa fler med hjälp av gruppverksamhet. Det är inte något fel på gruppverksamhet men det behövs individuella insatser också. Nu måste det till ett LSS beslut för att få en individuell insats så länge det inte handlar om ett hjälpmedel. Varför ska man försvåra hjälpen för de som behöver den bäst på det sättet?
Det är en utmaning att ha barn som har behov av insatser från habiliteringen. Det är en livsorg att få ett funktionshindrat barn oavsett vad funktionshindret består av. Tyvärr är det ofta så att omgivningen inte förstår. Antingen förstår de inte hur det är att ha ett barn med funktionshinder eller så förstår de inte att det är en livssorg som när som helst kan göra sig påmind och behöver hanteras. Den största vinsten för mig personligen som mamma med habiliteringen har förutom att få praktiskt stöd är att få träffa människor som förstår. Man behöver få ventilera med dem ibland. 
Det nya så kallade arbetssättet leder till att de som har mest behov inte kommer att få det. 
Om det är så att antalet barn som är i behov av stöd har ökat så måste landstinget skjuta till mer resurser. 
Det är pinsamt att den nuvarande majoriteten har gått med på detta. Jag hoppas att väljarna är kloka och röstar bort dem den 14:e september.

Efter besöket på habiliteringen var jag några timmar i valstugan. 

På seneftermiddagen som nästan blev kväll fick vi besök av partiledaren Göran Hägglund. Han kom, höll ett tal, pratade med några väljare, gjorde några photoshots och sedan drog han igen. Kul att du kom. Trist att vi inte fick tillfälle att göra något mer med dig denna valrörelse. Aftonbladet var med och VLT kom. 

Fredagsmorgonen inleddes med en debatt på Företagsmötet om det lokala näringslivsklimatet.
VLT skriver om detta här VLT

Efter det blev det valstugan igen några timmar. Det var inte så mycket folk på stan en fredags förmiddag. Några intressanta samtal hade jag ändå.

Efter valstugepasset tog jag lite helgledigt. Ledigt och ledigt ja i alla fall från politiska aktiviteter. Det är viktigt att få en liten paus och umgås med familjen. 

Idag lördag inleddes valkampanjarbetet vid lunch med ett tal på Alliansens familjedag i Fagersta. Fagersta bjöd på ett härligt kampanjväder. De hade ordnat ett fantastiskt arrangemang. Massor med trevliga saker för hela familjen. Jag hade två av barnen med mig dit och de hade jättekul. Moderaterna dominerade med flest människor på plats. Men både jag och barnen är överens att Centerpartiet var bäst.Inte bäst på politiken men bäst på godiset. De hade dumleliknande kolor som de bjöd på.

På väg till nästa aktivitet så blev det ett lunchstopp på Statoil för lite korv. 

Mätta i magen drog vi iväg till Viksäng och Viksängsdraget. Så mycket drag var det inte i den del av parken där vi politiker fick stå. Det var knappt några som vågade sig fram till oss där.

Sista programpunkten denna dag var en utfrågning av Somaliska föreningar på Råby i Västerås. Det är alltid spännande när man skall delta på en utfrågning utan att ha fått någon hint alls om vilka frågor som skall komma upp. Det gäller att man är förberedd på det mesta. 
Konstaterar att det finns oerhört mycket att göra informationsmässigt för att öka förståelsen för våra olika kulturer och öka förståelsen för vilka lagar och regler som gäller i Sverige. Det var frågor alltifrån Socialtjänsten till byggandet av fler moskéer i Västerås.

Jag landade hemma strax efter 20.30. Nu har vi ätit en god middag och myst med de äldsta barnen och kollat på Fångarna på fortet. Ni vet sånt som verklighetens folk gör. 

Ja nu har ni fått en liten inblick i aktivitetsschemat. Nu släcker jag ned och förbereder mig för nästa dag.









Kommentarer