Sköna söndag

Jag tror att vi människor har mer än bara fysiska kroppsliga behov. Jag tror att det finns en ande i oss som gör att vi också har den typen av behov på något sätt.
Idag har jag haft förmånen att besöka 3 olika kyrkor. Den första var min egen där jag är medlem. Idag var uppstartssöndag inför hösten. Många nya medlemmar välkomnades. Kyrkan har nu över 1100 medlemmar.
Jag hann dock inte lyssna till någon predikan där eftersom jag var inbjuden till Syrianska kyrkan på Önsta gryta i Västerås. Det var en utfrågning/ samtal med kvinnor som är aktiva där. Många av dem är bekymrade över situationen för deras bröder och systrar i norra Irak och i Syrien.
På eftermiddagen besökte jag en tredje kyrka här i Västerås. Life center. Life center har blivit en del av Hillsong. Hillsong är en kyrka som startades i Australien för många år sedan. Pastorn beskrev kyrkan som en klapp och klang kyrka. Men budskapet de förmedlade var faktiskt mer seriöst än så. Talaren pratade om vikten av att ta tillvara på de dagar man har och göra något bra av dem.

På kvällen har jag lyssnat på svts utfrågning av Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven. Stefan ger ett sympatiskt intryck men det var inte många frågor som han hade raka svar på. Det var mycket utsvävningar men få konkreta besked. Hela valrörelsen har S ägnat åt att berätta att något gått sönder i Sverige och att det är alliansens fel. Nu säger han att han kan tänka sig att regera ihop med ett eller två allianspartier. Snacka om dubbla budskap. Men det skiner igenom att han fortfarande tror att han skall kunna bilda en minoritetsregering med bara socialdemokrater. Det kan bli ett hårt uppvaknande att inte inse att de inte längre är ett 45% parti då det teoretiskt är möjligt.

Jag får rysningar när jag tänker tillbaka på hur det var att växa upp i en kommun där socialdemokraterna har styrt i 100 år med egen majoritet. Det dominerande värderingen var jantelagen. "Du skall inte tro att du är något". Alla ska stöpas i samma form. Det finns inga friskolor. Det finns ingen valfrihet. Kommunen vet bäst mm. Den lilla kommunen är bäst i klassen på att ta ut kommunalskatt i Västmanland. Annars har de inte så mycket att skryta med rent politiskt och värderingsmässigt. Det skulle vara riktigt välgörande med en ny regim där. Som kommun annars så är det en trevlig kommun miljömässigt för den som gillar att bo på ett mindre ställe. Själv har jag aldrig passat in där. Jag var ju inflyttad och hade inte någon av föräldrarna som jobbade på bruket. Det är inte lätt att tillbringa en tonårstid på ett ställe där man inte känner att man passar in.
Jag tillhör ju dem som inte tycker om att bara sitta hemma och gnälla. Har jag idéer om hur samhället kan förbättras så vill jag göra något åt det tillsammans med andra. Man kommer inte så långt med gnällighet.
Jag blir gnällig av att inte sova ordentligt så det tänkte jag göra nu.

Kommentarer