Smygstart

Idag var en speciell dag. Är nu formellt vald som kommunalråd, 1:e vice ordförande i Kommunstyrelsen, Ordförande i Förskolenämnden och 1:e vice ordförande i Mimer (det kommunala bostadsbolaget). Är glad och tacksam över det förtroendet.

Dagens smygstartades redan på förmiddagen med budgetberedning. Först träffades majoriteten och därefter möte med ekonomerna på stadsledningskontoret. Västerås kommun står inför många utmaningar de närmsta åren. Befolkningen växer och det ställer krav på att servicen ska fungera. Vi har också ärvt en del tidigare fattade beslut på investeringar. En del investeringar behöver göras för att vi måste. En del investeringar gör att driftskostnaderna blir lägre. Helt klart är dock att det går inte att  göra allting samtidigt. Ekonomi handlar alltid om prioriteringar. Det finns ingen som har oändliga resurser.

Jag hade förväntat mig en lite bättre organisation nu när det är en hel del omflyttningar. Det hade inte gjort något om det hade funnits en lathund när man är ny i stadshuset. Nycklar har jag fått i alla fall men i övrigt var ingenting klart. Mitt blivande arbetsrum var inte utflyttat, dator och telefon var inte heller helt löst. Inte helt enkelt att börja jobba då. Förhoppningsvis är det löst under veckan.

Den 25 november firar FNs barnkonvention 25 år. Det vill jag uppmärksamma i Västerås. Jag vill att det blir ett startskott för att ännu mer arbeta med den i förskolan under det kommande året.




Kommentarer