Att köpa eller inte köpa?


Många av oss i Västerås har åkt förbi fastigheten på Björnövägen 1. Den kallas slarvigt för ”gamla Samhallsfastigheten”. Samhall har tydligen bedrivit verksamhet i fastigheten men det var innan jag själv flyttade tillbaka till Västerås. Under mina nu 8 år i Västerås har fastigheten stått där. Gapande tom övergiven. Den har väntat på att något skall hända med den. Västerås stad ägde tidigare den fastigheten men den såldes för några år sedan. Ambitionen var då att den nuvarande fastighetsägaren på något sätt skulle förädla fastigheten. Nu har detta inte skett och det finns begränsningar i vad man kan göra med fastigheten. Fastigheten ligger nära en trafikerad väg och inom luktzonen för vattenreningsverket som är närmsta granne.  Användningsmöjligheterna för fastigheten är begränsade. Det går till exempel inte att omvandla den till bostäder.

Fastighetens läge är dock ett strategiskt läge vid en av Västerås infarter. Det är porten till det nya området omkring det nya resecentrumet som vi vill skapa. Det område som vi politiker kallar för 3B.

Jag är glad över att det nu ligger ett förslag på fullmäktiges bord om att bostadsbolaget Mimer ska köpa denna fastighet och förädla den. Det är ett klokt beslut som jag hoppas att kommunfullmäktige röstar ja till. Oppositionen skriker nu ut sitt nej till denna affär. Argumenten gapar dock ganska tomma. De säger nej till behov som både Mälarenergi och Mimer har men de säger framförallt nej till att utveckla Västerås. De verkar vilja att byggnaden ska stå där och förfalla. Oppositionen uttalar sig om finansiella risker och att vi i majoriteten är vårdslösa med skattebetalarnas pengar. Men denna byggnad ska inte köpas för några skattepengar. Förslaget är att bostadsbolaget får köpa aktierna i bolaget som äger fastigheten för 48,9 miljoner kronor. Det kommer man inte använda några skattepengar till att finansiera. Bostadsbolaget Mimer finansieras inte via skattsedeln men det tycks oppositionen inte ta någon notis om. Det finns tydliga ekonomiska kalkyler och även en bedömning från revisorerna om hur ett köp påverkar ekonomin. Det man kan fundera på är om de tongivande oppositionspartierna överhuvudtaget har läst underlagen? När man lyssnar på deras argumentation så ter det sig inte så.
För min del får man naturligtvis vara emot att denna affär görs men jag uppskattar om man är det på sakliga grunder. Men det hör väl till oppositionens rättighet att säga nej och gnälla. Jag tror i alla fall att de festa av Västeråsarna tycker att det är bra att något händer med fastigheten som nu bara står där och ser förskräcklig ut. Sen är det inte skrivet i sten att bostadsbolaget för evigt kommer att äga just denna fastighet.
 
För övrigt firar jag födelsedag idag. Det är otroligt kul. Är tacksam för alla glada tillrop på sociala medier. Jag brukar beskriva mig själv som ett årgångsvin som bara blir bättre och bättre med åren.
 
 

Kommentarer