Att rensa..

Jag tror att vi mår bra av att rensa ibland. Flera av er som läser är säkert som jag att ni samlar på er alldeles för mycket saker. Vi håller på för fullt på våra lediga stunder och rensar. Vi har sålt vårt stora hus och där finns en hel del saker som vi inte behöver och som vi inte har plats för. Vi tyckte att vi var duktiga när vi flyttade men vi har ändå massa saker kvar. Det är saker som vi aldrig kommer använda och som vi inte behöver. Det är jobbigt att rensa men det är en skön känsla som infinner sig när man har gjort jobbet.
Vi har bokat in oss för att stå i Lagården i Skultuna på loppis nästa lördag. Då får du gärna komma dit och fynda.
På samma sätt är det i våra liv. Ibland behöver vi rensa bort saker. Det kan vara saker som distraherar oss. Som stör vårt fokus från det vi vill och ska hålla på med. Då handlar det om att mentalt bestämma sig att inte låta vissa saker påverka på ett negativt sätt.

Ibland kan vi dock inte välja. När det handlar om att bli drabbad av sjukdom. Ett gammalt ordspråk säger att "den friske har många önskningar men den sjuke har bara en" Efter att ha varit långvarigt sjuk så vet jag att det är så. Därför gör det extra ont när Moderata företrädare i veckan skrev på DN debatt om att de återigen vill jaga sjukskrivna. Vilken världsbild har de då? Tror de på fullt allvar att långtidssjukskrivna vill vara sjuka? Nej de flesta önskar inget hellre än att få vara frisk. Att få vara med och bidra till samhället genom att arbeta och betala sin skatt. Det finns ingen som frivilligt väljer att vara sjuk.
Visst finns det alltid några få som försöker utnyttja ett  system men det är så marginellt så varför ska vi bry oss om dem. Lägg fokus på att stötta dem som blir långvarigt sjuka istället. Lägg fokus på rehabilitering såväl psykiskt som fysiskt. Ge människor en chans att arbeta utifrån sin förmåga. Det gör man inte via det system som Moderaterna förespråkar. I den Moderata världen skickas människor mellan försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen ska matcha dessa människor mot en arbetsmarknad där svaghet är något fult. Där inte ens unga friska människor för möjlighet att få en chans. Jag förstår inte vilken verklighet som de lever i. Men det är ju lätt när man varit länge i riksdagens korridorer att man skapar sig en bild av verkligheten som är sin egen. Att vi som mött något helt annan verklighet inte delar den finns det liten förståelse för. Det är lätt att vara teoretisk men välkommen till en annan verklighet.

Är man sjuk så ska man ha sjukpenning. Det slog min tidigare partiledare fast. Det håller jag med honom om. Se bör vi satsa mer på rehabilitering absolut. Jag hoppas att den nuvarande partiledaren är lika klok att hon inte går i den moderata fällan. För det handlar om människor inte om statistik.
Om det är så att sjukskrivningarna ökar så är det i såna fall symptom på ett sjukt samhälle och då är det Det som vi måste göra något åt. Att straffa de som redan är sjuka, de som inget hellre vill än att vara friska och arbeta är inte värdigt.

Jag som toppolitiker i min kommun vill bidra till ett klimat i vår stad som inte gör människor sjuka i onödan. Jag vill ha ett Västerås där vi bryr oss om och respekterar varandra.

Kommentarer