Vem är Göran?

Idag har vi haft kommunstyrelse. Ett av beslutet var att inrätta en minnesfond efter Göran Wretman som har testamenterat pengar till en stiftelse som skall främja musikutbildning för unga människor.
Jag måste ärligt erkänna att jag vet inte vem han var? Vet du? Men jag tycker att det är ett fint initiativ att dela med sig och uppmuntra ungdomar. Om någon vet något om denna man får ni gärna skriva ett meddelande till mig.

Förmiddagen ägnads åt mångfaldsfrågor. Hur ska vi säkerställa att vi har en mångfald bland stadens anställda? Hur gör vi för att inte exkludera människor. Vi hade workshop i smågrupper där vi pratade om bland annat det här med invånardialog. Vad ska vi prata om? Vilket ansvar vilar på staden som organisation och vilket vilar på de politiska partierna? Om vi menar allvar med dialog med invånare så är det viktigt att dels hitta former för det men också att det blir på riktigt och inte ett spel för galleriet. Invånardialog är inte bara något man kan checka av på en lista.

Fick också beskedet om att Mimers (vars styrelse jag sitter 1:e vice ordförande i ) vd slutar. Han har fått nytt vd jobb på SABO. Önskar honom lycka till och Grattis till det men det är tråkigt för Mimer. Hade gärna sett honom kvar här några år till. Men jag förstår att en sån möjlighet inte går att tacka nej till. Stort tack för dina insatser för Västerås och bostadsbyggande Anders Nordstrand.

Jag hade ett möte på eftermiddagen med två näringsidkare. Slutsatsen av det mötet blev att Kommunen måste behandla alla näringsidkare likvärdigt och att det är billigare att göra rätt. Ibland gör såväl politiker som tjänstemän fel i olika situationen. Det kan hända. Men ibland görs fel som hade kunnat undvikas och som har kostat dyra pengar i förlikningskostnader. Det är inte det som jag vill använda skattepengar till.


Igår var en tilltänkt partistyrelseledamot för Miljöpartiet i blåsväder. Han är pratiserande muslim och vägrade ta tv 4 reporter i hand. Han använde en muslims hälsningsgest istället. Hans förklaring till det handalde om intimitet och respekt. Men genast gick twitterdrevet igång och den ena efter den andra hatiska och oförstående inlägget publicerades. För egen del är jag inte förvånad. Mer förvånad över den överreaktion som jag tyckte att det blev.
Nu gjorde majoriteten i åsiktskorridoren detta till en jämställdhetsfråga. Då var det kört. Idag lämnade han alla sina politiska uppdrag och sin tilltänkta kandidatur.
Jag är ju fostermamma till två killar som är praktiserande muslimer. För dem handlar det om att inte vara intim med en kvinna. Att inte ha kroppskontakt med någon på det sättet som inte är en tilltänkt fru. Ja det får vi tycka vad vi vill om men innan vi dömer någon bör vi fundera på hur vi vill att vår religionsfrihet ska se ut?
Islam är inte någon feministisk religion i mina ögon. Det jag har sett och upplevt på nära håll är inte en frihet utan väldigt mycket måsten och levnadsregler att förhålla sig till. Men jag har full respekt för dem som aktivt väljer den eller någon annan religion.
Jag tror att drevet blev så starkt för att man har så stor okunskap om religioner. Redan då mitt parti bildades på Okunskapen är vår största fiende och kommer säkert att bidra till en ökad polarisering. Det är olyckligt. Nu om någonsin behöver vi kunskap om olika religioner och hur de påverkar olika kulturer. Vad som är religion och vad som är kultur flyter ibland ihop och är inte helt enkelt att förklara. Men när vi inte vet så skapar vi ofta en annan bild än den som kanske är den faktiska verkligheten om ett ställningstagande eller om ett beteende.

Måste man ta i hand när man hälsar på någon i Sverige? Ja i vissa sammanhang är det så. Det är svårt att vara toppolitiker som man faktiskt är när man sitter på ett förtroendeuppdrag eller sitter i en partistyrelse. Då behöver du kompromissa om du nu skulle ha en övertygelse om att inte ta i hand.
Ett handslag i den svenska kulturen är ett bevis på samförstånd och ett fredsinitiativ. Det skapar en sammanhållning. Att undvika att ta i hand blir en indirekt förolämpning i många sammanhang.
Vill man respektera det här landet och de människor som är födda och uppväxta här så bör man ta i hand även om man har en annan livsåskådning.







Kommentarer