Dålig start

Idag var sämsta tänkbara start på dagen. det började med ett mindre världskrig med 7 åringen som hade återfall i 3 årstrotsträsket. Alla ni som varit föräldrar förstår nog hur det kan vara. Man blir arg och frustrerad. Man har bråttom iväg och tidsschemat är rätt pressat på morgonen. Jag vet inte hur det är med er men jag är inte mitt bästa jag i de situationerna.
Att dessutom få obehagliga nyhetsflashar om en opinionsmätning där Kristdemokraterna får katastrofsiffror gjorde ju inte dagen bättre. Det är då man vill gå tillbaka till sängen och dra något gammalt över sig.
Men jag gjorde inte det utan bestämde mig för att ta en längre promenad med hunden istället. Vi gick bort till en pir vid Mälaren där jag kunde vila en stund och hämta lite kraft.
Men på vägen tillbaka hände det som inte får hända. Nu vet jag varför de rycker bort naglar som ett tortyrmedel. Jag fastnade i hundkopplet på något sätt när jag skulle hålla i henne när hon fick syn på en annan hund. En nagel drogs loss från sitt fäste. Massa blod och väldigt ont.
Jag gick hem och efter en stund cyklade jag till jobbet. Men det har dunkat av smärta hela dagen i hela armen. Det är så många nervtrådar som sitter under naglarna. Jag var tvungen att ta smärtstillande för att orka med dagens program.

som tur är går det lite på halvfart för oss politiker denna vecka. Många formella sammanträden har tagit sommaruppehåll. Men en programpunkt var att delta i en panelutfrågning under Västerås pride som startade idag. Jag gjorde det och försökte att inte visa hur ont jag egentligen hade.
Jag pratade om värdegrunden om vikten av att vi får ett bra bemötande varje dag. Alla människor har behov av att känna respekt och kärlek. Alla människor är värda att få det. Grundläggande respekt och kärlek skapar tillit. Samhället idag behöver mer tillit.

Ja vad kan man göra åt dåliga opinionssiffror? Är det kört för KD nu? Nej det är inte kört. Jag tror att partistyrelsen måste finslipa strategin och hålla sig till ett par ämnen. Det går inte att springa på alla bollar för det blir för otydligt. Alla aktiva kristdemokrater måste kunna svara på frågan om vad som är den säljbara skillnaden mellan oss och de andra allianspartierna. Vi vet vår historia och varför vi bildades men vad är vårt existensberättigande idag? Att vi vill ha 2 poliser mer per tusen invånare är knappast det som särskiljer oss från andra allianspartier.
Det handlar om värden. Det handlar om att stå upp för mänskliga rättigheter. Många pratar om det men vi har visat genom alla år att vi faktiskt står upp för det i vått och torrt. Människan är mer än en kugge i ett maskineri.

Kommentarer