Att rädda världen

Lyssnade på P1 sommarprogram med Gunhild Stordalen. Vilken kvinna. Jag blev både rörd och berörd över hennes program. Hon berättade om sin mission att rädda världen. Om den benhårda tron på att alla kan göra något. Om att hon krävde att hennes man inte skulle ge några diamanter i morgongåva vid bröllopet utan istället starta en stiftelse. Därefter har hon startat Eat som samlar forskare, politiker och näringsliv från hela världen som handlar om hur man kan göra vår matkonsumtion och mattillverkning mer klimatsmart. Enligt Gunhild så är våra matvanor en av de största klimatbovarna mer än det som handlar om energi.
Gunhild kämpar just nu med en svår sjukdom. Just nu när jag skriver det så är hon på sjukhus för att få behandling igen. En tuff behandling som sliter något enormt på kroppen. En behandling som kan sluta med att livet tar slut.
Det är så fel! Varför ska en sån engagerad människa som har såna ingångar till så mycket drabbas av detta? Hon har ju så mycket kvar att ge. Ja varför ska någon överhuvudtaget drabbas?  Livet är verkligen orättvist.

Världen behöver fler människor som Gunhild. Som faktiskt tror att det går att göra någonting för att skapa en bättre värld. Som trots de tuffaste av alla omständigheter inte tappar tron på att göra rätt saker. Det låter klyschigt jag vet men det är min övertygelse. Själv är jag tacksam över att få vara med och göra Västerås till en bättre plats i världen. Här har jag mycket kvar att ge. Tack Gunhild för din inspiration.



Kommentarer