Tankar från min hängmatta

Jag försöker nu på semestern att öva på det jag är sämst på. Nämligen att göra ingenting. Vi har ett nyinköpt fritidshus strax utanför Västerås och en nyinköpt hängmatta. Där försöker jag spendera en del tid. Men alla ni liksom jag som har småbarn vet ju att det inte blir så långa stunder.  Små barn vill ha mycket närvaro och uppmärksamhet. Naturligtvis får de det så mycket jag bara mäktar med.

Idag blev det en tur in till stan. Upphämtning av ena sonen så nu är fyra barn hemma. På måndag blir skaran komplett då tvillingsonen kommer hem. Jag hade lite ärenden att fixa och det tog lite tid eftersom det pågår Big Powermeet dessa dagar. I stan är alla centrala rödlysen ställda på gul blink då, Det gör trafiksituationen lite knepig i korsningar. Men det är det trots allt värt. Powermeet är en stor folkfest som är bra för Västerås. Jag brukar gilla extra mycket att kolla på finbilscrusingen men i år skippade jag det och åkte tillbaka till landet. Somnade en stund i hängmattan.

I flödet jag följer på sociala medier så börjar de flesta att packa ihop och åka hem från Almedalen. Jag hoppas att jag kan vara med nästa år. Det vore trevligt.

Tydligen är det en utredare som regeringen tillsatt som uttalade sig under ett seminarium under Almedalsveckan. Där ifrågasätter hon rätten att privat äga skog. För mig som Kristdemokrat är äganderätten något grundläggande. Ingenting som man kan tulla på hur som helst. Hon försvarar sig med att det var ett filosofiskt uttalande. Men jag hoppas att om jordbruksministern är klok att han inte bara kallar till sig henne utan att han lägger ned denna utredning helt och hållet.

Jag har gett mig själv en sommarutmaning också. Handlar naturligtvis om träning. Har som mål att komma i bra form. Har fått ett bra upplägga av min pt på gymmet som jag följer plus att jag har skaffat en enklare variant av armband där man kan ställa in ett mål för dagen och tävla mot sig själv. Det triggar mig och hittills går det bra. Smolket i bägaren bara var att jag vaknade i morse med en ond och kraftigt svullen hals. Det är inte kul och då kan man inte köra någon hårdträning. Så idag har fått bli en modell vilodag träningsmässigt. Jag ska skriva mitt schema senare så kan fler ta del av det.

Nu är det dags för en liten kvällspromenad med vår vita varg.

Kommentarer