Vart är vår värld på väg?

Knappt att man hinner hämta sig från det fruktansvärda som hände i Nice häromdagen så inträffar det ett försök till militärkupp i Turkiet. Massa människor har dött och många är skadade. Det finns nog inte många demokrater som gillar president Erdogan men han är trots allt demokratiskt vald och det är aldrig rätt att störta en demokrati med militärt våld.
Jag är orolig för vad som kommer hända i Turkiet. Erdogan har tidigare tagit kontroll över media, stängt ner internetsidor, twitter osv. Risken är att detta stärker honom ännu mer och att han tar till andra icke demokratiska metoder för att stärka sin ställning.

Det kommer nyhetsflashar om att IS säger sig ta på sig skulden för dådet i Nice. Svårt att veta vad som är sant just nu. Det sprids mycket desinformation i krissituationer och det är viktigt att trots all tragedi att försöka hålla huvudet kallt och sortera bland all den information som kommer. Det är så lätt att dras med i det stora informationsflöde som bara vräker ur sig information i tid och otid. I
bland är det bara spekulationer, ibland något uttalande från någon som kanske tror något.

Oavsett orsaken till det fruktansvärda dådet i Nice och oavsett vem som nu är skyldig till det så är det fruktansvärt och meningslöst.

Det är lätt att man tappar tron på människans godhet när man möts av den här ondskan som tar sig uttryck i Frankrike och nu också i Turkiet. Men jag tror att ondskan kan besegras. Jag tror att kärleken kan vinna över hatet. Jag tror att det går att skapa en fredligare värld. Men det kommer inte av sig självt. Det kommer inte om vi som politiker som fått förtroende från folket passivt tittar på när människovärdet kränks. Vi måste stå upp för det varje dag. Vi kan inte blunda. Vi kan inte vara passiva. Alla kan göra något där man är.


I den lilla världen så var det inte så populärt att servera sniglar till middag. Det slutade med att jag fick mumsa i mig dem själv. 7 åringen trodde på fullt allvar att jag hade plockat dem i trädgården och de andra rynkade på näsan och vägrade smaka. För er som undrar så smakar det ungefär som svamp. Jag tycker att det är smarrigt ibland.

En löptur blev det idag också men benen var lite trötta och hunden var med så det blev lite ofrivilliga intervaller. Det var en utmaning att komma tillbaka sock duscha i uteduschen när det var sånt väder som det varit idag. Vår utedusch värms upp av solen men när det inte är någon sol så blir det kallt. Men eftersom jag är lösningsorienterad så löste jag det med att komplettera med en hink med varmt vatten. Det funkade. Lite primitivt men så är vårt sommarliv på landet.

Jag har ju också såklart som alla andra laddat ned pokemon go appen. Inte för att jag förstår vitsen med det men för ungarna är det en hälsobefrämjande aktivitet. Plötsligt så slipper man tjata på dem att de ska gå ut. Nu får man tjata in dem när det är mat och läggdags istället.

Kommentarer