Hur skapar man en kultur?

Jag har funderat en del på det här med företagskulturer. Hur skapas de egentligen? Ja naturligtvis av människor men vad är det som gör att vissa värderingar och beteenden får fäste?
Jag är glad att mycket av det som tidigare var accepterat inte är det längre. När jag satt i riksdagen så fanns itne informationssamhället på det sätt som det finns nu. Facebook var ett nytt fenomen och det här med twitter fanns inte alls. Då var en modern politiker en som skrev veckomail och som hade en egen hemsida. Nu är situationen helt annan. Nu förväntas politiker finnas på alla sociala medier.
Tidigare ringde telefonen stup i kvarten men nu är det mest maken som ringer och undrar när jag kommer hem och påminner om den där mjölken som ska köpas på vägen hem.
Jag kollade min egen telefon. Ha en sån där smartphone som alla har. Där kan man se hur mkt batterikapacitet som gått åt till olika applikationer. För mig var det 1% som hade gått åt till telefonsamtal. Idag blir man kontaktad mest via e-post men också via andra sociala medier.
Jag är relativt aktiv i sociala medier. Men jag gillar faktiskt fysiska möten också. Det finns väl ingenting som går upp mot en go varm kram i mötet människor emellan.
Informationssamhället har bidragit till att våra värderingar har ändrats. Detta på gott och ont. Men i grunden är det bra för allt jag gör som förtroendevald måste tåla att granskas och ifrågasättas på ett klokt sätt.
För 30 år sedan åkte riksdagsledamöterna till Stockholm och ingen visste riktigt vad de hade för sig där. Det var jättespännande att träffa någon som berättade lite om vad som hände. Idag går det att ta reda på i princip allt.

Jag och Joakim som är min politiske sekreterare har haft en planeringdag då vi försöker pussla ihop alla viktiga aktiviteter som ska hända i höst. Det är spännande och roligt. Viktigt att hitta en bra balans mellan det som ger energi och det som tar energi. Om du har tips på bra verksamhetsbesök eller föreningsbesök som du tycker att jag borde göra så är jag mer än tacksam för inspel.

För övrigt är det en stor dag imorgon. Då börjar yngste sonen i första klass. En skolpojke på riktigt.

Kommentarer