Planering och tiggeri

Tillhör du liksom jag de här som måste planera tiden för att vissa saker ska bli av? Så är det med mig och träning. Om jag har bestämt att jag ska träna en viss tid så brukar det funka. Då brukar jag 9 fall av 10 genomföra det som jag har planerat. Om jag bara tänker att "vi får se om jag får till något" ja då brukar det inte hända så mycket.
Jag avslutade helgen med ett skönt spinningpass och har nu planerat upp kommande veckas träningspass. Jag är taggad över att komma i den form som jag vill vara. Har en bit kvar till önskat läge.

Det pågår en stor tiggeridebatt just nu. Märklig tidpunkt eftersom jag upplever att det har minskat något här i Västerås. Men det kanske inte är så? Kanske har jag bara blivit så van att jag inte längre reagerar? Tonläget i debatten har blivit väldigt uppskruvat vilket är synd tycker jag.
Det kom en undersökning som visar att 60% av svenskana vill ha tiggeriförbud.
Själv tycker jag att man istället skulle införa tillstånd för att få tigga. Det skulle underlätta polisens arbete mycket. För det första så vet vi vilka som är här. För det andra så blir det lättare att kontrollera 3 månaders regeln. Tiggeri är inte något arbete och enligt det regelverk som EU har så får man inte vara här mer än 3 månader utan arbetstillstånd eller visum. För det 3:e så skulle det bli lättare att få tag på de som systematiskt utnyttjar dessa människor i form av människohandel.

Jag tror inte att någon i grunden vill tigga. Att förnedra sig på det sättet är nog inget som någon i grunden vill. Tiggeri är oftast ett resultat av fattigdom. Att människor inte ser någon annan utväg.

EU har faktiskt gjort mycket för att försöka få stopp på situationen för det är inte bara Sverige som är drabbat av att fattiga rumäner kommer hit och tigger. EU har avsatt 32 miljarder kronor till projekt i Rumänien som ska hjälpa till och bekämpa fattigdomen och genom det minska tiggeriet.
Men det verkar vara så att Rumänien skäms för en större del av pengarna har gått tillbaka till EU. Eller väljer Rumäniens makthavare att blunda för situationen? Jag tycker att EU borde sätta mer press på Rumänien. Ett viktigt motdrag borde vara att man begränsar den fria rörligheten om inte landet gör något åt situationen. Det är inte värdigt att människor desperat ska lämna sitt land på grund av fattigdom och att det är mer lönsamt att förnedra sig och tigga. Det är en sak om man tvingas fly från krig och förföljelse men i Rumänien pågår inte något krig.

Istället för förbud så inför ett tillstånd för att tigga i Sverige.

Kommentarer