Saknad och kvällsfunderingar

Ibland när jag ska logga in till min blogg för att uppdatera den så hamnar jag på min bloggerstartsida. En av de första saker som dyker upp är en blogg som jag brukade följa. Det var Roy Cederbäcks blogg. Många gånger påminns jag om honom och blir glad. glad för att jag fick lära känna honom. Glad för att han var en bra och klok politisk rådgivare. Roy var alltid en optimist. Trots att han visste att hans liv skulle ta slut så peppade han oss andra in i det sista. Ibland fylls jag fortfarande av en sån saknad. Vissa dagar känner jag fortfarande ilska. Ilska över att den där sjukdomen skulle rycka honom från hans familj, från hans vänner, från oss som parti. Man ska ju inte dö när man är 55 år gammal. Det är ju alldeles för tidigt. Nu har det gått två år sedan det hände.
Vissa perioder pratade vi med varandra i princip varje dag eller smsade. Jag har fortfarande numret kvar i min kontaktbok i telefonen. Trots att jag vet att jag aldrig kommer få ett svar från dig om jag skulle ringa. Jag har fortfarande inte orkat radera alla sms.
Men jag vet att du har det mycket bättre där du är nu. Där du slipper sjukdom och plågor. Det är en liten tröst att bära på ett hopp om att vi ses igen. Det är nog många som kommer stå på kö för att få krama dig den dagen vi kommer till himlen.

Egentligen hade jag tänkt skriva om något helt annat men när din blogg dök upp igen så kom alla motstridiga känslor bara tillbaka. Saknaden och sorgen blev plötsligt så stor igen.

I höst är det halvtid. Då har jag fått förmånen att vara kommunalråd i Sveriges bästa stad i hela 2 år. Det är jag tacksam och glad över. Två år är en kort tid inom politiken. Trots det har vi i det samarbete som vi har i Västerås hunnit med och uträttat en hel del. Västerås bygger som aldrig förr och vi satsar på barn och unga på ett sätt som vi inte gjort tidigare. Ja vi har haft en tuff ekonomisk situation och är inte helt i hamn i den men ändå pekar kurvorna på att det går åt rätt håll.

I höst kommer vi göra en halvtidsutvärdering och en halvtidsrapport. Har vi lyckats med det  som parti sa att vi ville göra? Hur fungerar samarbetet? Hur ska vi gå vidare dessa två återstående år för att genomföra så mkt som möjligt av den politik som vi kom överrens om i våra 130 punkter.
Några av de saker som finns i vårt gemensamma 130 punktsprogram blir aldrig färdiga. Några av punkterna är mer ett uttryck för en värdering mer än en konkret politisk åtgärd.

För övrigt är jag glad att vlts ordinarie ledarskribent är tillbaka efter semestern.

Nu börjar sommaren lida mot sitt slut. Om en vecka så drar arbetet i stadshuset igång igen med full kraft. Jag är nöjd med denna sommar. Det har varit välbehövligt att ladda batterierna. Nu ska jag ut och fånga några pokemons.



Kommentarer