Inte vi och dom bara vi!

Bara vi så sa Fredrik Reinfeldt i ett av sina bättre tal. Fredrik såg hur polariseringen ökade i samhället. Då ville han ta sitt ansvar och försöka bromsa den utvecklingen.
Dessvärre har det faktiskt fortsatt. Det får vi inte blunda för som politiker. Det finns tyvärr en del politikerkollegor som fortfarande väljer den strategin. Det är en dålig strategi. Bättre att ta det på allvar och debattera problematiken. Det finns inga enkla lösningar tror jag men att agera struts är väldigt dåligt.
Jag blir bedrövad när jag ser utvecklingen inte bara i vårt eget land utan runt om i Europa. Senast nu idag när resultatet i ett av de tyska delstatsvalen är att ett främlingsfientligt parti har fått stora framgångar. Tyskarna är arga på Angela Merkel för att hon i mångas tycke har slätt in för många flyktingar och då straffar det sig i detta val. Det är långt ifrån enkelt. 60 miljoner människor är på flykt. Största siffran sedan andra världskriget. Det är så ofattbart många totalt att det är svårt att ta in. Utifrån den siffra som UNHCR presenterar så är det en liten del som Europa har tagit emot. Men relativism är svårt i detta fall. Ja Tyskland har tagit emot många och tagit ett stort ansvar.

Glöm inte att det är människor som det handlar om. Människor av kött och blod som behövt lämna sitt hem. Ge upp allt de har för att hals över huvudet fly.

Sen är det naturligtvis så att vi inte kan ta emot alla i Europa. Det är inte görbart och inte önskvärt. Det som är mest önskvärt är att få stopp på kriget. Få stopp på IS brutalitet. Det är lättare sagt än gjort.

I den lilla världen så har jag planterat vårlökar idag ute på landet. Det var mer jobb än vad jag kalkylerade med men jag hoppas att slutresultatet blir bra. Finns dock stor risk att rådjuren käkar upp dem. Det är gott om vilda djur vid vårt lantställe.

Imorgon är det firande av ABB Corporate Research 100 år som står på agendan. Det ska bli spännande och roligt men, är också lite nervöst. Jag brukar sällan bli nervös men nu är det så många prominenta gäster. Hoppas att jag inte trillar, det drömde jag om i natt. Jag drömde att jag precis hade hälsat på kungen och därefter skulle jag hälsa på ABBs koncernchef och då snavade jag. Vaknade till i drömmen av att jag tyckte att jag var så pinsam. Ja det är inte alla drömmar som man vill ska slå in.
Övriga frågetecken jag har är ju det här med klädseln. Kommer man hinna byta om innan middagen? Jag hoppas det. I alla fall för att vara inne på banala saker så hittade jag ett fint nagellack idag. Fina nagellack är som klänningar för oss kvinnor. Man kan aldrig ha för många..



Kommentarer