Omvärldsspaning - Freiburg

Jag befinner mig nu sista kvällen i Freiburg med styrelsen för Bostads AB Mimer. Det allmännyttiga bostadsbolaget i Västerås. Jag är 1:e vice ordförande i styrelsen för bolaget.

Vi har haft en bra resa och jag tänkte passa på att visa lite bilder ifrån den. Ibland säger ju som bekant en bild mer än 1000 ord.
Denna första bild är från middagen ikväll. Detta är förrätten. Ser något godare ut på bilden än det gjorde i verkligheten. Det var inte någon sensationell smakupplevelse.

 
Bilderna kommer i lite oordnad form beroende på att jag laddade upp dem via telefonen och då blev det lite så. Ni vet teknik är inte min starkaste gren.
Nedan ser du utsikten från bergbanan som gick upp till resturangen där vi åt middag.

Några bilder från gårdagens rundvandring där vi fick se en kompott av olika byggstilar och områden.
Längst ned till höger ser du deras nya rådhus under uppbyggnad.
I mitten är jag och  Adde som arbetar på mimer som testar en aktivitetspark för seniorer.
 

Jag ska ladda upp fler bilder vid tillfälle. Freiburg är känt för att de har lagt mer fokus än många andra på att försöka skapa den hållbara staden. Många saker är väldigt genomtänkta. De bestämde sig redan på 70 talet att spårvagnen skulle vara kvar och vara en viktig del av deras infrastruktur. Det är idag stommen för att ta sig fram kollektivt här.
Kollektivtrafikmässigt så kan du resa med samtliga trafikslag på samma biljett. De har systematiskt haft låga biljettpriser och du kan köpa en månadsbiljett för hela regionen.
Om du nu bor utanför stan och pendlar så kan du ha en cykel i ett cykelgarage precis vid stationen. Då kan du byta och cykla till jobbet. Det är det många som gör. Om du inte har en egen cykel så kan du hyra en.
Freiburg har en bilfri stadskärna och samtliga nybyggda områden vi tittade på har de gjort aktiva åtgärder för att minska beroendet av bil och försökt ha så bilfritt som möjligt. Nu hade vår guide inte några aktuella siffror på antal bilar per invånare men 1999 så var det 350 bilar på 1000 invånare.
Med smart stadsplanering så kan det vara möjligt. Jag tror inte att vi kan komma ner så långt i vårt land men vi kan göra mycket för att underlätta för kollektiva transportmedel.

Det finns mycket småskalig energiproduktion här. Det har också varit stora satsningar på att använda takytor genom att placera solpaneler på dem.

Även i butikerna märks deras miljötänk. Plastpåsar måste du betala för överallt. Lite skillnad mot Spanien där min erfarenhet är att man blir överröst med dem. Bra att man får tänka till om man verkligen behöver en påse till.

Imorgon ska vi  upp tidigt för att ta oss till flygplatsen men jag kommer återkomma med fler erfarenheter och reflektioner från resan. En liten sak som har varit extra rolig är att Mimers nya vd ja nu är det klart för styrelsen har fattat beslut, har varit med på resan. Ett bra sätt att lära känna honom för styrelsen och för ledningsgruppen.






Kommentarer