Tubcon, etiketter och regioner.

Tiden har rusat iväg och jag har inte hunnit sätta mig ned och skriva färdigt det jag hade tänkt.
Idag hade jag förmånen att besöka tubcon som är på turne och idag var det Västerås tur.
Jag blev så inspirerad att jag provade att "youtuba".
Om du vill se det färdiga resultatet så kan du klicka här https://youtu.be/efVCI9GIGNE
Kvaliten är inte den allra bästa men ok.

Jag har som jag skrev om tidigare blivit antagen till SKLS ledarprogram för toppolitiker. Det är knappt 20 politiker i ledande positioner som träffas ett antal gånger under ett år för att utveckla sitt ledarskap. En riktigt bra utbildning. Vi hade första träffen för någon vecka sedan. Då var vi på Långholmen i Stockholm. Fokus då handlade om styrning.

Häromdagen hade vi kommunfullmäktige. Det är svårt när en ledamot i en styrelse inte har framfört några andra åsikter än det som styrelsen beslutat och nu går fram till fullmäktige med. På sammanträdet anklagades jag och ordföranden i styrelsen för att inte lyssna på henne utan att vi hade kört över henne. Det är ruskigt svårt att lyssna på någon som inte säger något. Jag är bra på många saker men att läsa tankar där är jag begränsad skulle rent av säga riktigt dålig. Varje ledamot i en styrelse har ett ansvar om det är något som man känner tveksamhet över att framföra det. Om man inte gör det så blir det en knepig situation om det sedan framkommer annat efteråt och i andra sammanhang.

Kommunfullmäktige beslöt att bilda ett parkeringsbolag. Det är bra för Västerås. Det möjliggör ökat bostadsbyggande.

Igår hade vi ett remiss seminarium på ACC om indelnings kommitténs förslag till framtida regioner. De föreslår 6 stora regioner. Västmanland föreslås ingå i region Svealand en stor region med 6 tidigare län. Jag hade hellre sett en lite mindre region den så kallade bananen men det förslaget har nu fallit. Jag börjar mer och mer luta åt att det är ett klokt förslag som indelnings kommittén har. Men jag skall inte föregripa partiets interna process. Det är medlemsmöte på torsdag och det är en träff med berörda distrikt på fredagen. Det är bra att frågan får ventileras många gånger.
Om vi ska göra detta så tror jag på att göra det så fort som möjligt. Jag ser få poänger med att vänta. Men jag tycker att man ska sätta press på regeringen så att de tar ansvar för Dalarnas och Gävleborgs landstings underskott. Det tycker jag inte är rimligt att Västerås skattebetalare ska ta över.

Jag måste bara kort kommentera detta med att sätta etiketter på andra partier. Varför ska vi göra det? Det är inte vår sak att kalla SD för rasister eller Vänstern för kommunister. Jag är kristdemokrat och vill gärna prata om vad Kristdemokraterna står för. De andra partierna får tala för sitt. Sen tar jag gärna en debatt med dem men etikettering tycker jag inte är varken min eller partiledarens uppgift.

Nu pockar min fina vita hund på lite uppmärksamhet (läs kvällspromenad) Hoppas att ni alla har en fortsatt bra helg.



Kommentarer