Du är ju en puma..

Västerås stad har som inledning till värdegrunden alltid bästa möjliga möte. Jag försöker att behandla alla respektfullt och gör mitt bästa för att vara trevlig. Trots det är det långt ifrån alla möten som blir bra. Jag blev utsatt för ett sånt möte för några dagar sedan. Ett möte med en person som uttryckte sig på ett mycket olämpligt sätt. Jag blev först överrumplad över uttryckssättet. Jag var på väg snabbt in på min arbetsplats för att hämta min dator. Så jag mumlade något och pep iväg från situationen.
När jag kom hem började det sjukna in vad människan faktiskt hade sagt och då blev jag riktigt arg. Så säger man inte till någon på det sättet. Det är faktiskt en form av trakasseri.

Jag har valt att inte hålla tyst om den här händelsen. Orsaken till det är inte att jag har behov av att hänga ut någon utan för att jag inte vill att fler kvinnor ska drabbas av gubbslem. Det är aldrig ok.
Jag har pratat med några människor under veckan som jag har förtroende för och jag vet att det finns de som kommer hantera situationen. Men en reaktion jag fick gör mig riktigt bekymrad. "Du är ju Västerås puma, då får man stå ut med sånt"
Nej för det första är jag inte någon puma inte till någon annan än min man. För det andra så måste jag inte alls stå ut med att få varken nedsättande eller sexuellt kränkande kommentarer. Det är inte någon mänsklig rättighet för män som inte kan hålla sina hormoner i schack eller för män som vill utöva någon slags makt att hålla på så. Det är aldrig aldrig ok.

Utöver detta så har jag haft många bra och fantastiska möten denna vecka. Idag var jag och min politiska sekreterare Joakim i Uppsala och träffade partikollegor från några olika kommuner. Vi har ett nätverk som träffas några gånger per år. Det betyder mycket.

En annan tråkig sak som hänt under veckan är att dottern fått sin dator stulen. Så onödigt och man blir så arg. Tänk att vissa aldrig kan skilja på mitt och ditt. Hoppas att du eller ni som gjorde det sover riktigt dåligt om natten. Lämna tillbaka det som inte är ert!

Kommentarer