Skippade framtiden

Ikväll var vi inbjudna till ytterligare ett framtidsseminarium. Det handlar om Västerås 2050. Men jag erkänner att jag faktiskt skippade det och åkte hem till familjen istället. Efter en dag med kommunstyrelsen så behövde jag tanka lite familjeenergi. När man dessutom vet att oktober månad är en månad med massa kvällar och resor inbokat så behöver man lite kvalitetstid med de nära för att orka med.

Vi började dagen med ett möte med koncernbolagsstyrelsen. Västerås stadshus AB. Vi höll till på ACC som är den bästa konferensanläggningen i Sverige. Mälarenergi var där och informerade om viktiga framtidsinvesteringar och frågor som de står inför. Det handlar om utveckling av fjärrvärme och VA i regionen och planen på att bygga block 7. Block 7 på kraftvärmeverket är viktigt för att en gång för alla fasa ut block 1 och 2 som drivs med olja och kol. Vi vill inte värma upp Västerås med kol och olja. Vi vill ha ett energibolag som ligger i framkant vad gäller hållbarhet. Vi hade en bra diskussion som bland annat handlade om robustheten i systemet. Vi blir alltmer sårbara när det inträffar störningar i el leveransen till hushållen och viktiga samhällsfunktioner.
Det uppkom också frågor omkring bredbandsutbyggnaden främst på landsbygden. Jag vet inte om ni vet det men Telia har ju klippt sina kopparledningar så det finns ett stort antal människor som nu inte har tillgång till telefon.Visst är det bra med teknisk utveckling och jag vill inte krama gamla system men att inte se till att man har en ny teknik på plats innan man klipper den gamla är så dumt.

Vi fick sedan en information om flygplatsbolaget. Vi följer noggrant utvecklingen där av såväl den nya flyglinjen som verksamheten i stort. Det är fantastiskt att man kan flyga från Västerås ut i världen via Helsingfors.

Vi fick också en dragning över ekonomin i sin helhet för koncernen. Vi har en ny riktigt duktig koncerncontroller. Det är bra.

Efter bolagsmötet hade vi något som vi kallar för KS överläggning. Det är fördjupning i något område. I dag handlade det om bostadsbyggande och om planer för Hälla. I översiktsplanen står det att Hälla ska utvecklas till ett område med såväl bostäder som verksamheter. Personligen känner jag mig tveksam till det. Vi behöver också bra områden där företagare kan bedriva sin verksamhet. Vad tycker du? Kom gärna med inspel för det tar jag tacksamt emot.

Efter lunch hade vi kommunstyrelse sammanträde. Äntligen är Västerås på gång och släppa sin första gröna obligation. Det är jag oerhört stolt över.
Vi pratade också om utvecklingen på Bäckby och de åtgärder som planeras för att skapa en socialt hållbar stadsdel.

I helgen blev jag uppmärksammad på något som gjorde mig riktigt arg. Jag trodde inte att det förekom i Västerås. Det har jag missat tidigare. Så sent som i juni i år var frågan uppe i fullmäktige och då gavs svar på en interpellation som fick mig och många andra att tro att vi var förskonade från detta. Mer om det kommer under morgondagen.

Så har min duktiga partiledare äntligen presenterat valda delar av familjegruppens arbete i form av en artikel i expressen. Så glad att jag fick vara med i den gruppen. Några av förslagen handlar om möjlighet att kunna ta ut dubbeldagar så att man kan vara hemma samtidigt. Ett annat att man ska kunna överlåta dagar till närstående. Ja mer om det får du fram om du googlar på expressen. Har dessvärre ingen länk.

Imorgon är det verksamhetsbesök som står på agendan på förmiddagen. Det ska bli så roligt.


Kommentarer