Tack


Idag har jag fått förtroendet att bli vald till partidistriktsordförande för Kristdemokraterna i Västmanland. Jag är stolt och glad över det. Jag hoppas att jag kan bidra till att bygga ett bra lag som står redo att möta valrörelsen 2018. Politik är ett lagarbete och inte ett solospel. 
Jag brinner mycket för frågor som handlar om frihet, familj och företagande. Det har nog itne undgått någon av mina tidigare blogläsare.

Mannen på bilden nedan heter Jakob Forssmed och är vikarierande partiledare nu när Ebba har lite mammaledigt. Han är väldigt duktig. Idag besökte han vårt årsmöte i Kungliga Kungsör. Han höll ett inspirerande tal. Efter hans tal fick publiken ställa frågor och det gjorde de om högt och lågt. alltifrån försvaret till regeringsfrågan och flygskatt.  




Senaste veckan har varit en intressant men intensiv vecka. Jag vet inte hur många möten jag hade i måndags exempelvis. Började med en extra gruppledaröverläggning i majoriteten. Vi har det med jämna mellanrum. Därefter hade vi kommunalrådsberedning.
På lunchen träffade jag David Sunden som tidigare var direktor för stadsmissionen här i Västerås men nu har massa nya spännande uppgifter och Göran Holmström som jobbar för rädda barnen. Vi hade oerhört givande samtal om civilsamhällets roll och politikens utmaningar.
På eftermiddagen hade vi träff med regionråden i regionhuset. Vi brukar träffa dem som majoritet ett par gånger per år för att stämma av viktiga gemensamma frågor där det är bra om vi kan ha samma linje. Efter det så åkte vi ut till Barkarö och träffade förskolechefen och pratade om förskolans utveckling i Barkarö. Till sist hade jag ett avstämningsmöte med stadsdirektören inför onsdagens kommunstyrelsesammanträde.  Landade hemma vid 19 tiden. 

På tisdagen hade jag förmånen att få åka till Stockholm och medverka på ett seminarium på SKLs demokratidag. Det handlade om blocköverskridande samarbete. Det var jag och Lars Stjernkvist från Norrköping och en kvinna som är KSO i Bromölla som medverkade. 
Jag tog sedan tåget hem till Västerås och ledde vårt finska förvaltningssamråd. Vi avhandlade en del ansökningar till några projekt som lyfter den finska kulturen och pratade om framtiden för de finska klasserna i Västerås. I april kommer grundskolenämnden troligtvis fatta beslut om en ny lokalisering för dem. En utredning pågår.
Kvällen avslutades med ett partimöte på Rocklunda där vi träffade Rocklundas ägare och pratade om visionen för Rocklundas framtid. Västerås har bra förutsättningar eftersom vi har ett sånt fantastiskt område som Rocklunda och det måste vi ta tillvara på och utveckla. Rocklunda har totalt runt 2 miljoner besökare per år.

På onsdagen var det kommunstyrelse hela dagen. Eller först var det koncernbolagsstyrelsemöte och sedan överläggning och sedan det formella beslutssammanträdet. 
På kvällen var jag och verksamhetschefen för förskolan Yvonne Carehag Gustafsson inbjudna till lärarförbundet på ett medlemsmöte. Vi brukar träffa dem en eller ett par gånger om året så att de får ställa frågor och vi får ha ett samtal om förskolans nu situation och hur vi ser på framtiden.

På torsdagen var det dags för Västerås årliga "Oscarsgala" Guldstänk. Det blev en trevlig kväll där vi fick uppmärksamma duktiga entreprenörer.





Kommentarer