Mötesfri dag

Det händer inte så ofta men är rätt skönt ibland att ha en helt mötesfri dag där inte något på förhand är inbokat. Jag gillar spontanmöten. Det är många saker man kan lösa vid kaffemaskinen, i korridoren eller vid kopiatorn.
Jag håller på att förbereda mig inför budgetdebatten nästa vecka plus ägnar mig åt en del planering och skrivande. Håller på och skriver på ett utkast till ett nytt kommunalt program.

En viktig sak som berör både budget och program är frågan om vad våra skattepengar ska användas till? Idag har jag dessutom väckt frågan om hur kommunala bolag delvis använder sina pengar. Vad finns det för vinst för ett kommunalt bolag med att vara med på Almedalen? Almedalen är en nationell arena och uppdraget för ett kommunalt bolag är att verka inom sitt kommungeografiska område i första hand. Vad blir kundnyttan av att man deltar i Almedalen för Mimers hyresgäster eller för Mälarenergis kunder? Den tycker jag inte att jag får något svar på. Kan de pengar som spenderas där istället göra mer nytta i något annat sammanhang? 

Jag är fullt medveten om att man försöker vara så kostnadsmedveten som möjligt när man deltar men jag tycker ändå att frågan ska ställas. Jag har ju under många år varit kritiskt till varför man åker till Cannes på fastighetsmässan. Dock är jag rätt ensam om att ha synpunkter på det. Jag vet att det inte är en nöjesresa men ändå. Det finns andra sätt att nå samma resultat tror jag.


Jag har riktigt svårt att försvara detta. Samtliga kommunala bolag har ju branschorganisationer och de ska ju verka nationellt och då kan Almedalen vara en sån arena. Men ingen av våra kommunala bolag har det uppdraget i sina ägardirektiv och så länge jag sitter i den roll jag har så tänker jag inte förändra just den delen.

Kommentarer