EU

Fick det trevliga beskedet att jag är nominerad på Kristdemokraternas lista till Europaparlamentsvalet nästa år. Den enda från Västmanland. Jag är hedrad och stolt. Nu behöver jag din hjälp i valet 25/5 2014.
EU är viktigt för Europas framtid.
Har under dagen också nåtts av beskedet att EPPs president Wilfried Martens avled igår. Mr Martens har varit oerhört betydelsefull för EPP. Han har stått för tydliga Kristdemokratiska värderingar som har betytt mycket för Europa. Tack för allt ditt engagemang!

Europaparlamentet behöver fler Kristdemokrater. Det är ju vi som har blidat EU en gång i tiden. Europaparlamentet behöver fler engagerade kvinnor. Det är en överrepresentation av herrar i europeisk politik. Jag tror att denna överrepresentation bidrar till att frågor som är viktiga för kvinnor inte lyfts fram i tillräcklig omfattning.

Min viktigaste fråga handlar om att sätta stopp för människohandeln i Europa. Människor är ingen handelsvara. Idag sker en omfattande trafficing där kvinnor framförallt från forna öststatsländer och från Asien säljs till bordeller. Det sker en omfattande handel av människor som flyr från krig och förföljelse och vill ta sig till Europa. Flyktingar betalar människosmugglare hela sin förmögenhet för att få livsfarliga transportlösningar för att i bästa fall komma levande fram till Europa. Senast förra veckan var det en båt som förliste med flyktingar i Medelhavet. EU måste gemensamt hitta en väg till Europa eller att hjälpa människor i deras närområde så att inte dessa människosmugglare kan fortsätta sin affärsverksamhet. Människor är människor och ingen handelsvara!

Listan skall fastställas av partifullmäktige den 25 oktober.

Vill du vara med och hjälpa till i Europaparlamentsvalet så får du gärna maila mig på amanda@kristdemokraterna.se

Kommentarer