Partiledardebatt

följde jag på tvn igår kväll. Det är nu 2 år kvar till nästa val. Förutom att oppositionen var splittrad så var det en sak som fastnade hos mig som Fredrik Reinfeldt sa. "Jag röstade för partnerskapet 1994 på våren och därefter förlorade den borgerliga regeringen som satt då valet. Därefter blev det 12 år av Socialdemokratiskt styre."
Det var en intressant sambandsaspekt som han tog upp.
Nu har regeringen bollen i sin hand i frågan som handlar om synen på äktenskap. Är det värt att offra regeringsmakten på en fråga som handlar om grundläggande värden?

En partikamrat till mig har motionerat om att exportera aborter. Jag vet inte vad man har för människosyn då. Jag vill gärna exportera vårt abortförebyggande arbete men, känner mig väldigt tveksam inför hur en kristdemokrat kan ställa upp på formuleringarna i denna motion.

Finanskrisen slår hårt. Det är tufft att vara verksam i ett företag i finansbranschen i dessa tider. För vår del kom en stor ljusning idag men vi vet att det finns många därute som inte sover speciellt väl om nätterna just nu. Tänk gärna på dem i era aftonböner. Bakom alla siffror och tabeller och börskurser så finns det människor. Idag har de flesta börserna slagit rekord i uppgång. Men det är en lång bit kvar innan marknaden har stabiliserat sig igen.

Annars är det tentapluggande som gäller här. Om en dryg vecka är det tentamen i verksamhetsstyrning. Jag skall kunna svara på frågor om expotetiell utjämning, var man bäst placerar ett lager, hur man skapar ett projektschema, hur man schemalägger personal för att få maximal nytta i företaget mm. Det finns mängder med olika formler som ekonomer använder sig av för att räkna ut detta. vid en första anblick är det rena grekiskan men nu börjar jag få lite grepp om det hela. Jag måste hålla i mig för att inte bli stressad.

Kommentarer