Det är människor det handlar om

Jag såg på debatten mellan partiledarna igår kväll. Jag vill ge högsta betyg till alliansen vad gäller, ekonomi, ansvarstagande och utbildning. Där sopade ni banan fullständigt. Kejsaren till motståndare var naken.
Så kom debatten då till det som konkret berör så många människor, sjukvården. Här presenterades siffror på hur duktiga vi varit i alliansen. Själv skulle jag ha oerhört svårt att slå mig för bröstet vad gäller det. 60 000 människor i vårt välfärdsland får fortfarande vänta för länge på operation eller annan åtgärd. 60 000 är 60000 för mycket. Det räcker inte att antalet har halverats. Bakom varje siffra finns en människa. Jag är inte nöjd med detta.

Alliansen gjorde ett stort självmål när oppositionen fortsatte berätta om cancersjuka Maria som nu blir utförsäkrad. Här var ingen av allianspartiledarna förberedda. Empatin lyste starkt med sin frånvaro. Det hjälper inte människor som är sjuka idag att prata om ett system som är skrotat. Utan att kunna någonting om det specifika fallet så är det här och nu som hon behöver se en förändring. På något sätt har hon hamnat mellan stolarna.

Vem är systemet till för? Naturligtvis för människorna. Sjuka människor skall inte hamna i kläm. De har det väl tufft nog ändå?

Gör en ny myndighet. Försäkringskassan visar ju gång på gång hur stelbent regeltolkningen är. Brev som de skickar ut är så krångligt skrivna att knappt en jurist som jag är gift med klarar av att tolka vad som står. För någon vecka sedan var det ett nyhetsinslag som handlade om att domstolarna skall skriva domar på mer begriplig svenska. Försäkringskassan som då är en myndighet som ännu fler människor kommer i kontakt med borde verkligen ha ett begripligt språk när de kommunicerar med sjuka människor. Det måste bli stopp på byråkratsvenskan när enskilda medborgare har kontakt med myndigheten.
Naturligtvis finns det medarbetare på försäkringskassan som gör ett fantastiskt jobb. Inget ont om dem.

Skapa en ny myndighet som ansvarar för hela rehabiliteringskedjan. Där det finns ett batteri av kunskap som gör allt för att hjälpa sjuka människor att rehabiliteras. Där människor utan att behöva bollas runt i systemet kan få sin arbetsförmåga prövad och förstärka det som är friskt. Det tänker jag arbeta för. Är man sjuk och inte kan jobba då ska man ha sjuklön. Jag vill inte som Mona Sahlin gå tillbaka till ett system där 140 pers om dagen får en stämpel att du inte duger. Du får inte vara med. Resten av ditt liv får du leva i utanförskap. Jag vill inte dit. Jag vill gå framåt till ett system som är till för människan och inte tvärtom.

Kommentarer

Jenny sa…
Hej Amanda och stort tack för ditt inlägg! Alliansregeringens hantering av konsekvenserna av rehabkedjan har skrämt mig mycket. Vi har i två år försökt förmedla att den trots alla vackra ord inte fungerar i praktiken men blir bara bemötta med förnekande och bakåtblickar som i denna debatt. Det som hänt är att regeringen ändrade definitionen av vad som försäkringskassan ska bedöma som arbetsförmåga så till den grad att regeringens egen utredare konstaterar att "alla som inte är medvetslösa kan arbeta", så skyll inte på försäkringskassan, deras uppgift är trots allt bara att följa lagen. Läs gärna mer här:
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/10068/Reinfeldt-v%C3%A4grar-svara

eller här:http://www.nyhetsverket.se/nyhet/10020/Den-som-inte-%C3%A4r-medvetsl%C3%B6s-kan-arbeta

Bästa hälsningar,
Jenny
Du börjar det här blogginlägget bra men övergår sedan till att försöka göra Alliansregeringens politiska misstag till Försäkringskassans problem. En liknande argumentation har du för övrigt haft på Stefan Sturessns blogg.

Vid riksdagsvalet 2002 var jag länsarbetsdirektör i Östergötland och TV direktsände en valdebatt från Norrköping. Folk från ”verkligheten” fick komma in i programmet och en fråga gällde den konkreta tillämpningen av a-kassereglerna. Jag tror det gällde kravet någon fått på sig att flytta dit där det fanns jobb. Politikerna i debatten tog konsekvent avstånd från att a-kassereglerna skulle tillämpas på det sätt som de hade beslutat. Och där satt Arbetsförmedlingens handläggare som syndabockar trots att de bara hade gjort sitt jobb. Och nu skyller du Alliansregeringens övervåld mot sjuka på Försäkringskassan. Du måste vara medveten om att Kd och övriga småpartier i regeringen har fått anpassa sig till det dominerande partiet i Alliansregeringen, ett parti som aldrig gjort sig känt för någon social känslighet. Och slutligen: Du glömmer fullständigt att Alliansregeringen när som helst kan ge Försäkringskassans generaldirektör sparken om han/hon inte tillämpar lagstiftningen så som regeringen avsett.
litentanta sa…
Kan ni inte bara sluta det tjatet om utanförskap och att aldrig få vara med mer? Om ni inte kan vara ärliga NU så är det ju kört, hur ska någon kunna lita på er då?

Jag är också en utförsäkrad, jag har varit inne och arbetstränat i många omgångar under min sjukperiod, 10 år, det har inte alls varit omöjligt för mig, det som har varit problemet har varit HÄLSAN, eller snarare ohälsan. Jag har inte klarat av det helt enkelt.

Nu blev det så mycket enklare, nu behövde jag inte ens försöka utan vips åkte jag ut ur systemet, som alla andra. ÄVEN sjuka människor med cancer osv, känns ju bara löjligt att kommentera egentligen då allt redan börjat visa sig i pressen. Ohälsa hjälps inte av en spark, eller 22, i baken, rehabilitering, hjälp, kanske ibland acceptans inte bara från den som drabbats utan även från samhället.

Numer är man tvungen att kämpa sig blodig för att ha möjlighet till en vettig dialog ens, intyg till försäkringskassans som nekas ger inte mycket utrymme till förståelse. Snäva regler, allt från hur lång rehab man har efter en sjukdom, vi kan ta ett av mina problem, min epilepsi. Första gångs "anfallare" har rätt till 2 veckors sjukskrivning, enligt http://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod

Jag har hållit på i över 6 år och är fortfarande inte stabil, men nog blev jag också frisk...

Det är fel från början till slut, man kan inte straffa bort sjukdom punkt..
Unknown sa…
Det är inte lätt för en myndighet att ställa om på så kort tid till ett nytt tänkande.
Problemet tidigare var att det fanns människor i systemet som borde fått rehabilitering och träning och fått möjlighet att göra det. Men de fick inte det.

Jag tycker inte att det är ett misstag att se till att de som kan rehabiliteras får hjälp. Har själv en nära vän som råkade ut för en olycka som gjorde att hon inte kunde fortsätta som sjuksyrra i äldreomsorgen. Hennes läkare sjukskrev henne till hennes 65 års dag för som han sa; då reagerar de.

Ja Per jag är kritisk till myndigheten. Det är alltför många människor som far illa av deras hantering och det gäller inte enbart sjukförsäkringen. Har själv mängder med erfarenheter ifrån detta.

Alla människor kan inte rehabiliteras. Alla kan inte jobba. Är man sjuk ska man ha sjukförsäkring och det står klart och tydligt i regelverket.

Jag har pratat med några av de som arbetar på Socialdepartementet och de säger otvetydigt att försäkringskassan har stora problem. Visst kan regeringen byta ut generaldirektören men jag tror inte att det hjälper. Det är myndigheten som behöver förändras i grunden. Det är inte rimligt att de som varit långtidssjukskrivna skall bollas mellan flera instanser. Det är inte rimligt att människor hamnar mellan stolarna. Det är inte rimligt att tolkningen av regelverket är sådan att de som är sjuka utförsäkras. Det var och är inte regeringens avsikt.

Till skillnad från Stefan Sturesson väljer jag att publicera kommentarer även från de som inte tycker som jag. Jag är definitivt inte betjänt som varken politiker eller människa att enbart omge mig av ja sägare.

Om det är sant som Jenny skriver så behöver regeringen eller om det är socialstyrelsen skriva om delar av regelverket. Jag vet bara att det han ändrats ett antal gånger under resans gång för att justera det utifrån hur verkligheten faktiskt ser ut.

litentanta du har rätt. Man kan inte straffa bort sjukdom. Tyvärr drabbas människor av det och då är det viktigt att försäkringen finns där för att hjälpa och stötta.
Unknown sa…
Det är inte lätt för en myndighet att ställa om på så kort tid till ett nytt tänkande.
Problemet tidigare var att det fanns människor i systemet som borde fått rehabilitering och träning och fått möjlighet att göra det. Men de fick inte det.

Jag tycker inte att det är ett misstag att se till att de som kan rehabiliteras får hjälp. Har själv en nära vän som råkade ut för en olycka som gjorde att hon inte kunde fortsätta som sjuksyrra i äldreomsorgen. Hennes läkare sjukskrev henne till hennes 65 års dag för som han sa; då reagerar de.

Ja Per jag är kritisk till myndigheten. Det är alltför många människor som far illa av deras hantering och det gäller inte enbart sjukförsäkringen. Har själv mängder med erfarenheter ifrån detta.

Alla människor kan inte rehabiliteras. Alla kan inte jobba. Är man sjuk ska man ha sjukförsäkring och det står klart och tydligt i regelverket.
Unknown sa…
Jag har pratat med några av de som arbetar på Socialdepartementet och de säger otvetydigt att försäkringskassan har stora problem. Visst kan regeringen byta ut generaldirektören men jag tror inte att det hjälper. Det är myndigheten som behöver förändras i grunden. Det är inte rimligt att de som varit långtidssjukskrivna skall bollas mellan flera instanser. Det är inte rimligt att människor hamnar mellan stolarna. Det är inte rimligt att tolkningen av regelverket är sådan att de som är sjuka utförsäkras. Det var och är inte regeringens avsikt.

Till skillnad från Stefan Sturesson väljer jag att publicera kommentarer även från de som inte tycker som jag. Jag är definitivt inte betjänt som varken politiker eller människa att enbart omge mig av ja sägare.

Om det är sant som Jenny skriver så behöver regeringen eller om det är socialstyrelsen skriva om delar av regelverket. Jag vet bara att det han ändrats ett antal gånger under resans gång för att justera det utifrån hur verkligheten faktiskt ser ut.

litentanta du har rätt. Man kan inte straffa bort sjukdom. Tyvärr drabbas människor av det och då är det viktigt att försäkringen finns där för att hjälpa och stötta.
Jenny sa…
Amanda,
Grundproblemet är att moderaterna faktiskt aldrig varit intresserade av de sjukas välbefinnande. Hade man varit det hade man lyssnat både på remissinstanser och sjuka. Nu är utgångspunkten istället att svensken i gemen behöver "anstränga sig mer" och att det ska "löna sig att arbeta". De verkliga skälen bakom utförsäkringspolitiken är att 1. sänka reservationslönen (många arbetslösa gör att lönenivåerna sjunker) 2. att arbetsgivarna lättare ska kunna göra sig av med ineffektiv personal (dvs sjukskrivna) och 3. att bereda plats för privata sjukförsäkringar. På alla dessa punkter har alliansens utförsäkringspoltik lyckats. Att sedan ett antal sjuka "losers" förlora livslust och bostad upplevs troligen inte som något större problem- åtminstone inte så länge som det inte kommer ut i media. Låter jag hård? Du får gärna maila mig så kan vi prata mer om det. Eller ännu hellre kom och lyssna på manifestationen "Utsatta höjer rösten" på mynttorget i Stockholm. (kl 12-15) Två fd moderater och flera drabbade medverkar. De sjuka behöver allt stöd de kan få!
Bästa hälsningar,
Jenny
Jag tror det finns goda skäl för dig att vara kritisk mot Försäkringskassan. Men det är för alla uppenbart att det under Alliansregeringens tid har hänt något med lagtstiftningen i sjukskrivningsfrågor som inte går att bortförklara med att prata om Försäkringskassans fel.

De kommentarer jag har skrivit på Stefan Sturessons blogg har blivit publicerade. Om han för övrigt censurerar vet jag inte. Och själv släpper jag in alla kommentarer på min blogg.
Anonym sa…
Kloka tankar, Amanda. Det är ofta det blir problem när politiker ändrar regelverk i myndigheter, det blir väldigt snårigt och som det ser ut nu är rättssäkerheten för den sjuka/sjuke helt satt ur spel. Man har helt enkelt inte juridisk rätt till något, och kan egentligen inte överklaga till någon annan instans än Försäkringskassan. Kompetenta läkares bedömningar väger lätt som en fjäder i sammanhanget.

Det har gjorts en hel del anmälningar till JO, det kan man läsa om på hemsidan. Det är förändringar som gjorts av både Alliansen och De rödgröna, som har lett till den situation vi är i nu.

Jag är kroniker, och önskar arbeta deltid med ett jobb jag klarar av. Jag vill också betala skatt, jag vill bidra till samhället utan att komma hem till en ostädad lägenhet, utan förmåga att varken diska, laga mat, gå ut med hunden eller ens duscha.

Det är ett ovärdigt liv och ibland drömmer jag om att kunna kryssa bort den skatt jag betalar till FK, för att föra över de resurserna till kommunen. Verkligheten är så att många sjuka lever på antingen sin partner eller familj - eller erhåller försörjningsstöd.

Hoppas du får vila nu efter valrörelsen och att hela familjen mår bra!