Misstag kan alla göra

Har funderat en del över det senaste besöket på aktuen med R. När vi kom dit var det 5 personer före oss i inskrivningskön. Det tog mer än en timme innan vi fick en första bedömning av sjuksköterskan. Inte speciellt effektivt kan man tycka. Jag är helt övertygad om att det går att strukturera och organsiera upp situationen mycket bättre och bidra till att vänteteiderna minskar.
När vi då äntligen blev inskrivna berättade jag att det var ett misshandelsfall. Efter en kort stund får vi komma innanför dörrarna till nästa väntrum. Skall tilläggas att vi kom dig strax efter 14.30.
När vi strax innan klockan 18 äntligen får träffa en läkare så kan han inte ta några bilder. Vi har en sjukhusfotograf som gör sånt men han har gått för dagen. Kunde vi inte blivit informerade om det och fått gå iväg och ta bilder under den långa väntetiden. Ovanligt klantigt av sjukhuset.
Jag undrar hur mycket bevismaterial som hinner förstöras på grund av brist på rutiner för hur detta hanteras.

Dessutom får vi besked att ingenting kan göras denna dag utan vi måste vänta några dagar tills svullnaden i näsan har lagt sig. Det beskedet hade vi kunna få direkt så hade vi inte behövt sitta på hårda träbänkar i nästan 4 timmar. Om sjukhuset här hade tillämpat lean healtcare så hade vi från början mötts av en läkare och besöket hade kanske tagit totalt 30 minuter. Dags att vakna landstingspolitiker. Detta kan inte få fortsätta.

Kommentarer