Tillbaka till verkligheten

låter lite dramatiskt men i dag kom vi tillbaka från semestern på Djerba. Har haft en intensiv vecka med mycket sol och bad.
Många människor i vårt land har inte råd att åka på en utlandssemester. Personligen tycker jag att det vore självklart att politikerna ser till att alla som arbetar kan leva på sin lön. Det handlar inte om att alla kan leva lyxliv utan att när allt det där som måste betalas har betalt att det skall finna pengar kvar för oförutsedda händelser eller "lyxkonsumtion" som en semesterresa bör räknas som. En tidigare finansminister fick stora rubriker när hon menade att alla som arbetar bör ha en årslön på banken. Faktiskt ligger det något i den tanken.

Allt för länge har vi blivit beroende av att pappa staten skall ta hand om dig så fort det kniper. Jag tror att vi som benämns som verklighetens folk faktiskt vill kunna ta ett ökat ansvar. Naturligtvis bör det gemensamma stå för en grundtrygghet för alla. Men på samma sätt som vi prioriterar olika vad gäller exempelvis semesterresor så borde vi få möjlighet att prioritera olika vad gäller andra delar också.

Tyvärr är det alltför många som inte har koll på sin vardagsekonomi. Vi har inte en buffert för oförutsedda utgifter. Det vore rimligt att de som faktiskt arbetar har möjlighet att skapa det.

Jag har förgäves försökt lära våra tonåringar lite om ekonomi. Ekonomi betyder alltid en prioritering. Det är alltid ett val man gör vad man använder sina pengar till. För många med mig så är resurserna inte obegränsade. I mitt fall väljer jag att istället för att lägga massa pengar på märkeskläder att göra en utlandssemester. För en tonåring så "kan" man göra både ock. Verkligheten är inte så för de allra flesta.


Kommentarer