Fritids

Har skrivit brev och ifrågasatt de beslut som alliansen i Västerås fattat angående fritids och barnomsorg. Jag har full respekt att vi kan ha olika uppfattningar. Vad jag blir nedstämd av är att de väljer att blunda för verkligheten. När jag som förälder möter föräldrar som står och gråter för att deras barn blir utslängda från fritids från och med årsskiftet. Då reagerar jag. Inte främst för föräldrarnas skull utan för barnens.

När man kastar ut barn som idag har en plats på fritids eller kraftigt begränsar barnets vistelsetid där, så drabbas i första hand de som redan idag lever i ett utanförskap. Den verkligheten väljer man att blunda för. Personer men utländsk bakgrund som i vissa fall är analfabeter. Vissa av dem är sjukskrivna lång tid. Hjälper det här dessa människor att komma tillbaka in i samhällsgemenskapen? Jag är riktigt rädd för att det här bidrar till att permanenta ett utanförskap. Ett utanförskap som Alliansen gick till val på att försöka minimera.

Jag varnade redan för 2 månader sedan att det kommer bli liv i luckan i frågan om barnomsorg och fritids. Det är bara att lägga örat mot marken och lyssna vad föräldrar pratar om så förstår man det ganska snabbt.

Varför skall politiker lägga sig i det som är köksbordsfrågor? Låt varje familj få möjlighet att avgöra vad som är bäst för just deras situation. Använd de professionella verksamheterna för att få råd och stöd. Jag gick med i Kristdemokraterna för att man pratar om valfrihet för familjerna. Men tydligen gäller den valfriheten bara för de som aktivt väljer att vara hemma med sina barn. Jag tror på valfrihet för alla. Vi skall inte se ned på människor på grund av att vi väljer olika utan visa respekt. Jag tycker att de som aktivt väljer att vara hemma gör ett fantastiskt val för dem och deras barn. De som aktivt väljer annat gör också ett bra val utifrån deras livssituation. När man lyssnar på viss Kristdemokrater beskrivs förskolan per definition som något ont. så är det inte. Jag är övertygad om att förskola är bra för många barn på samma sätt som en dagbarnvårdare är bra för många barn och för många är det bra att få något/några år extra hemma. Barn är olika, familjesituationer är olika. Skapa flexibla system som gör att det blir en valfrihet i dess rätta bemärkelse.

Kommentarer