Rulltrappor istället för barn??

I dagens vlt kan vi läsa om att kommunstyrelsen i Västerås kommun idag beslutar om att använda de extra statliga pengar som de fått tilldelat till att göra vissa investeringar. Bland annat skall en rulltrappa renoveras för ungefär samma belopp som de sparar på skolbarnens fritidsverksamhet. Jag trodde i min enfald att de statliga pengarna skulle gå till att upprätthålla verksamhet i kristider för att undvika personaluppsägningar.
Men jag hade fel. Jag vet inte om det är andra skäl än de ekonomiska som ligger bakom de nedskärningar som planeras inom barnomsorgen och skolbarnomsorgen.
På min sons skola drabbas fritids av att två personer av fyra tvingas sluta vid årsskiftet.
Jag är inte tillräckligt insatt för att veta hur det slår på andra ställen. Men är det verkligen rätt att prioritera rulltrappor framför barn?

Det finns mycket annat att spara pengar på i denna kommun. Varför skall kommunen driva två badhus? Är det en kommunal uppgift att bedriva babysim? Borde inte det vara något för föreningar att göra istället?

Kommentarer