Motarbetade

RFSL känner sig motarbetade av KD var ett av nyhetsinslagens rubriker denna vecka. Just nu domineras rapporteringen i media om just hbt frågor på grund av att det är Pride festival i Stockholm.
RFSL har många gånger målat ut Kristdemokraterna som sin stora fiende och det är klart med den samtalstonen blir det inte så mycket framgång i sakfrågor. Jag personligen delar inte allt RFSL tycker och står för men det finns många viktiga saker som de lyfter upp på agendan. Till exempel tryggheten och säkerheten för personer. Jag skulle önska att det inte fanns varken hatbrott eller att någon överhuvudtaget skulle bli utsatt för kränkande behandling på grund av sitt kön eller sexuella läggning.

Kristdemokraterna är det parti som enligt ideologin vi har borde stå upp för svaghet. Svaghet är inte en sexuell läggning utan svaghet är när någon blir kränkt på grund av det.

Jag är inte förtjust i pride, tycker att det många gånger blir ett hett debattklimat. Jag har svårt att få respekt för frågeställningar när det skriks glåpord och hatiska utfall. Vad tror ledningen för festivalen att det blir för resultat när det gapas att man skall "hacka Alf Svensson till oblat"? Eller det utfall som skedde mot Livets Ord i Göteborgs pridepromenad? För mig är det yttersta bevisen på en intolerans för de som inte delar deras åsikter.

Magnus Kolsjö skriver i sin blogg att det i vissa sammanhang han rör sig i är svårt att berätta att man är kristdemokrat. Vad har hänt med toleransen då? Ska vi förbjuda vissa åsikter i Sverige? Jag hoppas att samtalsklimatet om viktiga frågor kan bli bättre. Det är inte någon som vinner på smutsiga angrepp och glåpord.

Kommentarer