Alkoholpolitik

Har fått frågan om ett klargörande hur jag ser på alkoholpolitik.
För mig handlar alkoholpolitik om folkhälsan och skydd för barn. Därför är systembolagsmonopolet viktigt.
Jag har vuxit upp i en familj som har fysiskt brytt sig och tagit hand om människor som farit väldigt illa på grund av för hög alkoholkonsumtion. Det har naturligtvis präglat mina värderingar.
Jag är inte någon förbudsivrare utan tror snarare att genom attitydförändringar och ett gott samtalsklimat kan vi finna en fortsatt folklig acceptans för att behålla vårt monopol.
Annars är det absolut viktigaste alkoholpolitiska frågan att förebygga den alltför tidiga alkoholdebut som sker hos ungdomar idag.

Kommentarer

Ditt svar är bra. Alkoholen är utan jämförelse vårt största sociala problem, kanske främst för barnen. Och du ställer personligen upp på den svenska restriktiva alkoholpolitiken och Systembolagets monopol. Tyvärr är Kd och den borgerliga alliansen i dag inte pålitliga i den frågan. Moderaterna har aldrig haft socialt ansvar i alkoholpolitiken och Kd har av allt att döma vikt sig. Maria Larssons tydliga inriktning att tillåta försäljning av alkohol på en mängd nya ställen - hos alkoholproducenterna - är ytterst oroande.