Inga maskiner

Det är lätt att glömma när det är valår att vi som politiker faktiskt också är människor. Jag fick höra ganska grova kommentarer häromdagen. Någon ondgjorde sig över att vissa tar för lång semester när det är valår. Jag tycker väl kanske att det är något som människan själv måste få avgöra. Hur mycket ledig tid behöver jag för att orka med det vanliga vardagsslitet plus att delta i en valkampanj. Här är vi olika och det är skillnad på ålder. Jag märker själv att det inte fungerar att bara vara ledig en eller två veckor som man tyckte när man var 20 att det var jättelång tid. Nu tar det sin tid att koppla av och släppa tankarna på det som är jobbrelaterat. Jag tänker definitivt inte gå in med några pekpinnar om hur människor prioriterar sin tid.
För min egen del så är jag i första hand människa, inte någon åsiktsmaskin eller valrobot. Jag tillhör inte de som kan köra 180 tempo under så lång tid utan att ha andningshål. När man har familj så fungerar det inte att trycka på pausknappen i 5-6 veckor och säga till barnen att "nu barn ska mamma ut och kampanja för det parti som vill att jag skall ha mer tid med er". Barnen måste få känna att de går före allt annat. De är de värda. Om det så innebär att det inte blir någon position efter detta val så kommer det fler val förhoppningsvis. För mig personligen är det inte nu eller aldrig.
Jag har för övrigt täckt upp bra med människor runtomkring oss som stöttar upp så att det finns möjlighet att kampanja. Men att vara närvarande som mamma tänker jag fortsätta vara.
Jag vill fortfarande att mina barn skall mötas av doften av hembakta kanelbullar och en mamma som har tid att sitta några minuter och lyssna på hur dagen har varit. Det blir säkert en hel del färdigköpta bullar under en valrörelse men jag tror att de flesta förstår vad jag menar. Minuterna när barnen kommer hem från förskola/skola är så oerhört viktiga.

Det här valet handlar om barnen. Hur skall barnen i Sverige växa upp? Vilka värden ska vi som samhälle förmedla till våra barn? Vilken roll skall föräldrarna ha för sina barn?
Jag kandiderar för ett parti som har slagit fast att föräldrarna är de viktigaste personerna för sina barn. Samhällets uppgift är att stötta familjer så att alla barn får växa upp i trygghet.







Kommentarer