Att försvara sitt barn

Som mamma och jag förmodar även som pappa så är man beredd att försvara sitt barn till sista blodsdroppen. Idag blev jag vittne till en sån situation.
Dessvärre urartade den med väldigt upprörda känslor och mamman stod och skrek okvädesord till de som hade angripit hennes barn. Situationen kändes väldigt olustig. Jag tror dessvärre att den taktiken bara gör barnet en björntjänst.

Jag tror också att skolan på ett ännu tydligare sätt behöver arbeta med sin värdegrund så att situationer likt denna idag inte uppstår.

I detta fall utan att lämna ut någon handlar det om ett barn som har särskilda behov. Skolan prioriterar en assistent under skoltiden men under fritids när det är ännu fler barn ska barnet klara sig självt. Jag skrev tidigare om en liknande situation. Det kan liknas vid att man efter halva dagen knycker rullstolen för de som har behov av den. En assistent för ett barn med ett osynligt funktionshinder är lika viktigt som en rullstol för den som inte kan förflytta sig utan. Här behöver systemet ses över så att detta verkligen prioriteras.

Kommentarer