Du är inte förbrukad

Varför är det i Sverige så fult att bli gammal? Vi gör allt för att reducera våra ålderstecken. Jag driver själv en liten hobbyverksamhet som skönhetskonsult och i produktsortimentet finns en uppsjö av antiage produkter. Det är inget fel att använda det men jag tror inte att jakten på den evigt unga hyn är det som gör människan lycklig.

För en tid sedan var jag på en middag. Till bordet had jag en person som ondgjorde sig över Kristdemokraternas val av Europaparlamentariker. För den som har missat det så är det vår tidigare partiledare Alf Svensson. Orsaken till personens utfall berodde enbart på hans ålder. Jag gillar Alf Svensson oerhört mycket och har enorm respekt för hans mångåriga gedigna arbete inom politiken. Jag som följer en del av vad han gör i Bryssel vet att han definitivt inte ligger på latsidan. Han har mycket kvar att ge. Personligen tycker jag att det är imponerande att vara 74 år och still going strong. Kanske fanns det en avundsjuka över att det parti personen i fråga tidigare representerade inte finns representerat alls idag i beslutande församlingar.

Italien valde för övrigt om sin yngling till president förra veckan. Han är 88 år. Så Alf du har ett tag kvar innan du får vila på sofflocket.

Varför denna åldersfixering och denna respektlöshet mot äldre som gång på gång upprepar sig i vårt samhälle? I andra länder är det fint att åldras. Jag vill vara med och ändra på de attityderna i samhället. Du behövs även när du har slutat ditt aktiva yrkesliv. Du är inte förbrukad för att du har passerat 70 årsstrecket.

Kommentarer