Gräsänka med barnmys

Har haft några dagar ensam hemma med det äldsta barnet och det yngsta. Maken bilar ner till Spanien med resterande barn. Det har varit mysigt att bara haft två stycken att rå om. Vi har gjort en hel del myssaker. Gått långpromenad och fikat på Mälarparkens cafe, varit på cityfestivalen och bara varit hemma och myst. Jag har dessutom storstädat för att slippa komma hem till kaos efter semestern.

Idag inleddes Almedalsveckan på Gotland. Göran Hägglund var först ut på banan. Jag har ännu inte lyssnat till hela hans tal men de fragment ag har uppfattat tycker jag låter bra. Hägglund ifrågasätter maxtaxan på förskolan. Den är ett hot mot minskade barngruppsstorlekar. Det är säkert en bidragande orsak men jag tror att 15 timmars regeln är en större bidragande orsak till att det blir stora grupper. När ett barn får ett syskon är det bara 15 h som gäller. Det innebär ofta att två eller tre barn "delar" på en ordinarie plats för att verksamheten skall går ihop ekonomiskt. Barnomsorgen borde vara behovsstyrd och inte som nu att några politiska förståsigpåare tror att de vet bäst. Vem säger att 15 h är det bästa för barnet? En del barn mår bättre av att få en paus och vara hemma. En del kanske har behov av 20h. Verkligheten ser olika ut i olika familjer och då tror jag inte på generella lösningar. Det måste finna mer flexibilitet i systemet.

Kommentarer