Utbildning

Sitter på tåget på väg till huvudstaden. Vi har internutbildning i två dagar. Som jag skrev innan så vet jag ingen yrkeskår som har så mycket utbildningar som vi har. Finansinspektionen kräver ständigt uppdaterade kunskaper. 
Kunder kräver proffsiga marknadsanalyser, uppdaterad kunskap om aktuella emissioner av finansiella instrument. 
Jag har ett väldigt roligt jobb. Träffar många människor dagligen. I huvudsak statsanställda inom försvaret eller polisen. Människor som gör fantastiska insatser för vårt samhälle.

Jag skulle önska ibland att deras funktioner inte hade behövt finnas. Men nu är det ju så att människan inte är alltigenom god. Tyvärr finns ondska vilket leder till alla dessa hemskheter som utspelas runtom i världen.

Just nu är blickarna riktade mot Syrien. Det är så fruktansvärt det som sker där att det finns inga ord. Regimen har använt sig av kemiska stridsmedel mot civilbefolkningen. Massor med oskyldiga barn har fått sätta livet till. Det är så avskyvärt! Många ropar nu på att FN ska göra något. Men vad ska de göra? Ska de gå in med en fredsframtvingande styrka som i det korta perspektivet leder till mer våld? Våld föder som bekant mer våld.. Diplomatvägen har prövats men verkar just nu stängd!
Det är inte en lätt situation. I min aftonbön ber jag om vishet för de som har mandat att agera. 


Kommentarer