40 år

Idag är det 40 år sedan HM Carl XVI Gustaf kröntes till kung. Det är också 40 år sedan prins Daniel föddes. Stort grattis till er båda. 40 år är stort. Det har hänt enormt mycket på dessa 40 år. Sverige är inte samma land idag som det var för 40 år sedan. Det är naturligt och det är bra. Det hade vart oroväckande som samhället inte hade utvecklats.
Själv har jag mitt jubileum om några månader närmare bestämt i januari. Då blir det fest. Just nu pågår en del förberedelser inför det. Temat har jag redan bestämt. Det var nämligen en ganska känd sånggrupp som slog igenom för 40 år sedan nästa år. Givet tema eller hur?

Senaste veckan har det hänt en del också både i den stora världen och i den lilla. I den lilla har vi hanterat magsjuka. Inte kul. Man blir ganska matt efter en sån pärs. Vi är ju en rätt stor familj så det blir många tvättmaskiner kan jag avslöja.

Vissa tidningar har redan börjat med att tippa valutgången nästa år. Flera statsvetare är inervjuade. Personligen tycker jag att det är lite för tidigt med såna spekulationer. Det är 364 dagar kvar och mycket kan hända. Jag minns fortfarande 1998 när vi var uträknade av många. Sen gjorde vi ett rekordval. Det kan hända igen. Man ska inte räkna ut någon på förhand.
Jag tycker att det största bekymret är Sverigedemokraternas framfart.Jag hoppas att väljarna är kloka och insiktsfulla att de ser att Kejsaren är naken. SD är duktiga på att måla upp sin verklighetsbeskrivning av Sverige. En verklighet som en hel del känner igen sig i men som definitivt inte är hela sanningen. Det är för övrigt en sak att göra en verklighetsbeskrivning men en annan att komma med lösningar för hur man kommer tillrätta med de utmaningar / prblem som samhället står inför. Jimmie Åkesson sa själv i partiledardebatten i riksdagen "jag behöver inte någon verktygslåda för jag har inte haft sönder något"

Jag kandiderar själv till Riksdagsvalet nästa år. Jag hoppas att jag denna gng får förtroendet att stå överst på listan och vara med och göra allt som står i min makt att Västmanland ska få tillbaka sitt förlorade mandat. Den  oktober är det dags för partistämman som bestämmer hur listan ska se ut. Den viktigaste frågan för Västmanland är jobben. Att utrota arbetslösheten är min stora fråga.

Jag har för övrigt börjat med träningen igen för att komma i form. Igår blev det både ett Spinning RPM pass och ett core pass. Jätteskönt men det känns i magmusklerna idag. :-)

Vårt grannland Norge hade val i måndags. Det blev regeringsskifte där. Stort Grattis till KrF vårt systerparti som gjorde ett bra val.

Kommentarer