Att vara nummer 1 om villkorslös kärlek

Skriver idag på svt debatt om ränteavdrag kopplat till amortering.

http://debatt.svt.se/2013/09/29/ranteavdrag-kopplat-till-motprestation-ar-framtiden/

Jag är en tävlingsmänniskoa. Jag är en dålig förlorare. Vill alltid komma som nummer 1. Vem kommer ihåg nummer 2, 3 eller 4? Det svåra i politik är att politik alltid är ett nollsumespel. Det finns bara en kaka på 100% att dela på. Någons framgång är någon annans bakslag. Det är villkoren i politiken.
Men det finns saker som är viktigare än att komma nummer 1 på en lista. Det är att få vara någon annans nummer 1. Kärlek är det finaste som finns. Att få ge kärlek till människor i sin omgivning slår allt! Jag tror att det är en av livets största gåtor och mening.

Redan det lilla nyfödda barnet söker kontakt och bekräftelse. Jag har på nära håll sett ett litet barn som var nära att dö av känslomässigt undernäring vänt tillbaka till livet. 8-10 dagar gammal fick hon komma till ett familjehem som jag beundrar oerhört mycket. När hon kom var hon nästan apatisk, hade slutat söka kontakt, fladdrade med blicken. Jag var där och höll henne när hon hade varit i familjen några dagar. Det var skrämmande att uppleva. Familjehemsmamman fick börja med att bara ge kärlek och sen mer kärlek och tillslut vände det för den lilla babyflickan. Idag är hon en stor tjej i tonårsåldern. Hon fick lyckan att fortsätta växa upp hos dessa osjälviska och fantastiska människor. Idag är hon en trygg och kärleksfull tjej.
Det familjehemmet gjorde för henne som lite bebis går inte att värdera i pengar.

Jag är fru till en fantastisk man. Han valde mig som nummer 1 för 14,5 år sedan och han står kvar vid det. Visst har vi våra duster emellanåt men han känner mig utan och innan och älskar mig trots det. Det är en fantastisk känsla.

Det är också en fantastisk känsla att ha sina barn. Mina barn är oerhört älskade och ger oerhört mycket kärlek tillbaka. Den villkorslösa kärlek som ett barn ger är svårt att sätta ord på.

Jag har också en stark tro på en övernaturlig kärlek. En kärlek som kommer från han som har skapat oss. En kärlek som aldrig kan ta slut. Det är för mig det viktigaste i livet. Det är för mig att vara någons nummer 1. Om allt annat i livet försvinner så finns den kärleken kvar.

Kommentarer