Pendlarföreningen och vuxenmobbning

Idag har jag gått med i pendlarföreningen. Det är en förening för alla som pendlar här i Mälardalen. Vi människor har behov av gemenskap. Vi har behov av att tillhöra något eller identifiera oss med någon/några. 

Mobbning är någonting fruktansvärt. Jag blir riktigt illa berörd när framförallt barn drabbas. 
Tyvärr lär sig barn dåliga beteenden från vuxenvärlden. Det förekommer en hel del mobbning även där. Det mest effektiva mobbningsvapnet som vuxen är att ignorera och utestänga. Det är saker som knappt går att ta på som är svåra att bevisa men ändå inträffar det. 

Den politiska sfären är en hård värld. I grunden är alla konkurrenter trots att man tillhör samma parti. Men de flesta som engagerar sig politiskt strävar efter att få så stort inflytande som möjligt för politik handlar i grunden om en maktutövning. I nomineringstider är det extra framträdande. Då försvinner mycket av respekten för varandra. Det blir en tuppfäktning. 

Jag har själv upplevt en hel del klassisk vuxenmobbning i form av att bli ignorerad och utestängd. Att bli kallad till ett möte en viss tid för att sen när man kommer dit några minuter innan utsatt tid upptäcka att alla är på plats och mötet har redan börjat. Att spelregler under en nomineringsprocess ändrad. Att bli bedömd efter de kläder man satt på sig men inte efter det budskap man vill förmedla. Att det skulle vara negativt med flera barn använder vissa som ett sätt att försöka trycka ner mig. 
Jag är nog ganska hårdhudad efter alla år som politiskt aktiv. Har ju dessutom fått en skola i ungdomsförbundet som är ett bra redskap att ha med sig. Jag noterar när jag blir drabbad av vissa saker men jag ligger inte sömnlös om nätterna och gråter. Den som ger sig in i leken får leken tåla.
Jag tänker inte acceptera vuxenmobbning. Jag vill ha fair play. Framförallt i ett parti som jag tillhör som säger sig stå för vissa värderingar. Jag vill att människor ska bli bedömda efter andra kriterier än klädsel och antal barn. 

I skolans värld görs det likabehandlingsplaner varje år. En plan i sig får inte stopp på mobbning men bidrar till att synliggöra frågeställningar om hur vi behandlar varandra. Det borde fler sammanhang tänka på. 

Kommentarer