Skilsmässor

Det gör ont när människor i ens närhet separerar. Oavsett om beslutet i grunden är rätt för dem så är det smärtsamt. Jag tänker inte vara den som moraliserar eller står med pekpinnar. Det ligger inte för mig. Men ont i hjärtat gör det.
Det är inte alltid lätt att leva i tvåsamhet. Vi matas ofta i medier om hur det ska kännas. Känns det inte bra så är det dags att bryta upp är ofta budskapet. Samhällskulturen just nu strävar också efter perfektionism även i en relation. Fast relationer består av människor som i sin tur är ofullkomliga. Vi har alla våra fel och brister. Ibland är vi mer fokuserade på de 20% som vi tycker fattas hos vår partner istället för de 80% bra saker som han/hon/hen har. Ibland behöver vi stanna upp och reflektera.
I ett långt förhållande är det så lätt att ta varandra för givet. Har man barn fylls oftast agendan med diverse olika aktiviteter. Livspusslet är som mest intensivt. Att få jobb, fritid, familj att gå ihop är ett ständigt pusslande. I detta pussel för att få ihop projekt Familjen AB är det lätt att tappa bort varandra. 

Jag tror på livslånga relationer. Jag tror att det går att återskapa den är känslan som kanske har försvunnit. Jag tror inte per automatik att gräset är grönare någon annanstans. Det är annorlunda tillsammans med någon annan men inte per automatik bättre. Naturligtvis beror det på varför man väljer att avsluta en relation. När det finns missbruk och misshandel med i bagaget så är det naturligtvis bättre med någon som inte har de problemen. Men annars rent generellt så tror jag att man lätt lurar sig själv. 

Passion kan uppstå både för den man lever med och för andra. Frågan är vad man gör med det? Jag tror att det går att återskapa passion om man upplever att den har svalnats av. Allt hänger i grunden på vilken vilja man har att få det att fungera. För vi människor är just människor och inte robotar. 

Att avsätta tid för varandra tror jag är jätteviktigt. Att inte fastna i mamma-pappa-barn fällan. Att se varandra som de personer man är. För alla människor har behov av att bli bekräftade och sedda. Det kan räcka med de enkla småsakerna som ett gulligt sms, en kärleksfull blick, ett leende. 
Ta hand om dig och din relation är mitt enkla råd denna tisdagsmorgon. 

Kommentarer