Att hålla fast vid det man tror på

Den där jantelagen som finns skulle jag vilja avskaffa. Den bara sprider dynga rakt in i människors liv. "Du ska inte tro att du är något", "du duger inte" är några av uttrycken som Jante gärna delar med sig av.
Jante har fel. Du duger som du är! Du är någon! Du är en unik människa med ett unikt värde för att du är just du.

Ibland vill människor ta ifrån en de drömmar som man har. Att få drömmar krossade kan göra ganska ont. Jag tror att vi mäniskor behöver hålla våra drömmar vid liv. Att inte låta andra komma in och förstöra det vi tror på. Att inte Jante får ta över. Det är många gånger lättare sagt än gjort. Vi är bara människor och vi agerar inte alltid rationellt känslomässigt.
 En person som jag beundrar är ledare för en numera stor kyrka i Syd Korea. När han startade kyrkan var de ett handfull människor. Hans dröm var att kyrkan skulle växa och bli stor. I början när han höll sina möten så blundade han när han predikade. Han fick frågan av en jounalist om varför han blundade? Svaret var när jag blundar ser jag det som inte är. Då ser jag en stor skara människor. Han höll fast vid sin dröm vilket jag beundrar honom för. Idag är det en jättestor kyrka.

Nelson Mandela är också en person som jag beundrar mycket. Han höll fast vid sin dröm om att avskaffa apartheid i Syd Afrika. Han fick utstå lidande, misshandel och ett långt fängelsestraff. Men han höll ändå fast vid sin dröm. När han blev frisläppt talade han om förlåtelse och försoning inte om vedergällning. Han fick uppleva sin dröm. Mot alla odds som var under den tiden. Men han höll fast.


Idag fick vi rapport på barn och ungdomsnämnden om ett projekt som pågått som handlar om unga kvinnors psykiska hälsa. Det är skrämmande att det fortfarande finns omotiverade skillnader på hur pojkar och flickor bemöte i klassrummen. Fortfarande förväntas tjejer vara duktiga i skolan medan en del killar bara glider runt och gör punktinsatser. Ofta uppmärsammas enligt tjejerna som besökte nämnden idag dessa punktinsatser mer än om du generellt är duktig. Projektet har gått ut på att tre olika grupper har träffats och diskuterat hur situationen ser ut för unga tjejer idag? Tjejerna berättade om hur de upplevde sig bedömda utifrån utseendet och inte för vilka de faktiskt är.
Jag tycker att det var oerhört starkt av dem att komma och berätta hur de upplever situationen idag. Samtidigt tycker jag det är skrämmande att vi inte kommit längre. Min förenklade slutsats är att det faktiskt behövs fler vuxna i barns och ungas liv. Barn och unga, ja faktiskt alla människor har ett grundlägande behov av att bli bekräftad, att bli sedd och älskad. Det är det viktigaste vi kan göra för dagens unga. Att se, vara närvarande, bekräfta och älska. Om antalet vuxna är för få på skolan, på fritidsklubben, på stan en fredagskväll så blir inte alla sedda. Det är ett viktigt framtidsuppdrag för oss politiker att se till att skolan har tillräckligt många närvarande vuxna.

Självklart har förädrarna den absolut viktigaste rollen i ett barns liv. Men under tonårstiden när värderingar formas, när man utvecklas både kroppsligt och känslomässigt behövs även andra vuxna som stöttar och bekräftar.

Du är du och du duger!

Kommentarer