Blåsigt

Idag blåser det rejält här på min udde. Det är inte en dag man gärna ger sig ut på. Att leva här på udden gör att man kommer nära naturen trots att det är så nära stan.
Vatten betyder oerhört mycket för mig. Har man en gång bott nära vatten så är det svårt att klara sig utan. Vi har en obryten mälarvy från vår lägenhet. Det är så rogivande på något sätt även en blåsig dag som denna.

Ibland blåser det extra mycket i våra liv. Ibland kommer såna där blåsningar som skakar om grundvalarna ordentligt. Det kan vara en sjukdomsperiod, relationer som går i kras, människor som uppträder på ett sätt som sårar oss långt in i hjärteroten. De dagarna/perioderna är oerhört tuffa. Var gränserna går är olika för oss människor. Iblad blåser det mycket runt oss som är politiker också. Det kan handla om olika tuffa beslut som man av olika skäl tvngats ta. Eller något beslut som inte är tillräckligt underbyggt. Politiska stormar blåser ofta över. När det stormar i övrigt i livet så gäller det att hitta sitt vindskydd. Det där stället som gör att man inte blåser bort som människa. Det där som gör att man trots att det stormar ändå kan ha lugn och ro i sitt inre. Jag säger inte att det är lätt definitivt inte.

Men jag är övertygad om att det kommer en dag då det inte blåser lika mycket som det gör idag på min udde. Det kommer en dag då livet inte är lika blåsigt. I mitt eget liv är det inte så blåsigt just nu men det finns antydan till att en blåsig period närmar sig. Jag har mitt vindskydd klart så jag vet att jag överlever.

Kommentarer