Tacksamhet och kamp!

Idag är som jag skrev innan tacksägelsedagen. En fantastiskt höstdag bjuder denna dag på. Det gör mig glad in i hjärtat. En dag som denna är det ganska lätt att vara tacksam för något. Jag känner en oerhört stor tacksamhet till livet samtidigt en sorg över de som inte fått fortsätta. De som rycks bort alldeles för tidigt. Varför det ser ut så har jag inget bra svar på. Vissa dagar när livet är som hårdast är det svårt att känna tacksamhet. Men jag tror att det finns någonting magiskt i att vara tacksam. Även när man har förlorat något/någon man älskar så kan man känna en tacksamhet över att fått vara en del av den personens liv.
Min älskade svärfar dog i sviter efter omvårdnadsbrister. Har skrivit om det tidigare. Det har gått mer än två år sedan nu. Jag är fortfarande arg över hur de kunde behandla honom så illa.Ledsen över att han inte är den enda som råkar ut för okunskap i omsorgen. Men jag är oerhört tacksam att jag fick lära känna en sån fantastisk människa som han var.

Jag vet att det finns många som kämpar med olika saker. Livet drabbar oss alla på något sätt. Alla har sin kamp att utkämpa. Det ser olika ut och det finns ingen rättvis fördelning. Vissa drabbas hårdare än andra så är det bara. Finns inte mycket man kan göra åt det. Ibland önskar jag att man kunde förbjuda massa dåliga saker som politiker. Som till exempel det här med cancer. Det finns inget gott med den sjukdomen överhuvudtaget. Däremot drabbas många goda människor. Jag har människor i min närhet som kämpar, har kämpat, som har överlevt och några där kampen tagit slut. Så ser det nog ut för många av oss. Oktober månad är månaden då vi uppmärksammar bröstcancer särskilt. Jag hoppas att du redan har köpt ditt rosa band.
Det vi kan göra som politiker är att stötta forskningen för att lösa cancergåtan. Det är jag beredd att jobba för. Jag tror dock att det inte räcker med att ge pengar från den Svenska statsbudgeten. Jag vill verka för att EU gemensamt satsar pengar på den här forskningen. Den är så viktig!
Jag vill också verka för att EU satsar en del av sin biståndsbudget på att ännu mer aktivt försöka utrota hiv. Att arbeta ännu mer intensivt för att minska smittspridningen och öka tillgången på bromsmediciner för de som är drabbade. Idag drabbas flest människor i Afrika av den fruktansvärda sjukdomen.
Ja det finns mycket som behöver göras. För att det skall bli verklighet att driva dessa två viktiga frågor behöver jag din hjälp. Jag kommer återkomma mer till det lite längre fram.
Jag fick mitt liv tillbaka vilket jag är oerhört tacksam för. Nu vill jag använda det för att göra skillnad att verka för att minska lidandet och smärtan för andra.

Kommentarer