Tomrum

Nu är moderatstämman avslutad. I rapporteringen därifrån kan vi läsa om att de har haft det trivsamt. Det unnar jag dem. Hade gärna varit där och fått höra Carl Bildts bejublade framträdande med fra bugg och en coca cola. Men man kan ju inte smyga in som gäst hur som helst nuförtiden.
När jag tänker tillbaka på hur det var i början när jag var politisk aktiv så var i princip alla partiaktiviteter öppna. Tyvärr har skalskyddet behövt förstärkas under de senaste 10 åren. Det ökade hoten och våldet mot politiker har förändrats kraftigt under den tid jag varit poltiskt aktiv. Positivt är dock att Svt forum sänder så att det finns möjlighet att ta del av debatter för den som så önskar.

I DNs analys över Moderaternas stämma så skriver de att Moderaterna närmar sig ännu mer mot mitten. Frågan är kan de komma närmare? Jag skall inte ge mig på att analysera deras politik eller vision för Sverige men kan bara konstatera att det finns ett stort utrymme strax höger om mitten som idag är tomt. Det tomrummet hoppas jag att Kristdemokraterna kan fylla. Vi som tror att värden gör skillnad. Det är bra att Moderaterna söker sig ännu mer mot mitten i svensk politik.  Det är bra att Moderaterna går till val på stabila statsfinanser. Det är viktigt för Sverige och viktigt för den framtida utvecklingen.

Kristdemokraternas bidrag är framförallt på värdesidan. Det är där vi är som bäst. En del blandar ihop värdefrågor med privatmoralism. Det är så fel det bara kan bli. Att stå för att samhället behöver en värdegrund betyder inte förbud och moraliseringar över hur människor väljer att leva sina liv. Inte på ett generellt plan. Men det handlar om att faktiskt tro att det finns något som är rätt och fel. Det är inte okej att sno någon annans cykel bara för att jag inte orkar gå hem. Det är inte ok att ge ett olydigt barn en örfil.
Att stå för en värdegrund handlar om en mäniskosyn där vi bemöter varandra med respekt och värdighet.
Det kommer vi inte alltid att lyckas med. Människan har ett inslag av ofullkomlighet som gör att vi brister ibland. Men att ständigt sträva mot det målet gör att vägen dit i sig blir en mening.

Idag är det politiskt kontroversiellt att säga att man tror på att det finns rätt och fel. Men jag tror att alla människor föds men någon sorts inre kompass. En inre guide som hjälper oss att handla rätt och respektfullt mot våra medmänniskor. En del kallar det för samvete. Hur det inre kompasset utvecklas beror på hur omgivningen agerar och bekräftar. Vuxenvärlden har ett stort asvar i vilka värderingar vi lär ut till våra barn. Lär vi unga människor att det är okej att bli självmordsbombare, att det är den finaste livsuppgift man kan få, ja tillslut kommer de att tro på det. Det finns dessvärre åtskilliga sådana tragiska exempel i historien.
Lär man barn istället att göra något bra för andra människor, att ha ett förlåtande sinnelag då är det det som kommer präga dem.

Värderingar kommer inte av sig självt. Ett samhälle behöver gemensamma spelregler för hur samspelet mellan människor i en demokrati skall gå till. Inte heller demokrati är något självklart. I statsvetenskapen läser man inte bara om demokrati utan också vilken demokrati man vill ha.

Jag hoppas att det fortsatta politiska samtalet fram till valdagen ändå kan präglas av respekt. Det är 7 unika partier som fortsatt vill ha väljarnas stöd att fortsätta lagstifta i vårt parlament. Några av dem har bildat en allians några vill inte på förhand tala om hur deras regeringsunderlag ser ut. Men det viktigaste tror jag är precis som jag skrev i mitt tidigare blogginlägg att kunna presentera en trovärdig och tydlig vision för Sverige.
På onsdag morgon kommer alliansens fyra partisekreterare till Västerås. Det skall bli spännande att höra vad de har för tankar inför supervalåret 2014. Kommer alliansen att ha en gemensam vision eller är det upp till varje parti att formulera sin egen?



Kommentarer