Vilken människosyn styr skolledare?

Det har pågått ett stort arbete under flera år i Sverige i skolans värld. Det handlar om ett värdegrundsarbete. Vilken människogsyn och vilka värderingar skall prägla den svenska skolan.
Utan att ha sett mer än ett litet klipp från kvällen program i Uppdrag Granskning vill jag ändå kommentera det lilla jag sett.

En skolchef som uttalar sig helt befängt. Som ger uttryck för en människosyn som inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Jag är glad att han nu har lämnat friskolevärlden och hoppas att han håller sig därifrån.

Tyvärr är han inte den enda. Jag har själv som mamma till ett barn med särskilda behov mött liknande värderingar. När en förskolechef ringer och säger till mig att hon tycker att jag skall sjukskriva mig och ta hand om honom för han passar inte in. När en kommunstrateg föreslår att jag ska placera honom på en friskola för att där fanns en lite grupp. Sen att den gruppen inte har resurser att tillgodose hans behov är en annan historia. Han fick hjälp till slut. Det skapades en förskoleverksamhet som var anpassad för honom och nu går han i en anpassad skolgrupp i en anpassad miljö. Jag kommer nog aldrig att glömma den typen av uttalanden. Förskolechefen blev senare befordrad till rektor. Helt obegripligt med den människosyn hon gav uttryck för. Vi hade då som jag berätat tidigare två Somaliska ojkar boende hos oss. Dem tyckte hon att vi skulle "slänga ut på gatan". Vi hade ju tillräckligt med vår egen situation.

Jag tror att det finns något gott i att hjälpa till. Att inte stänga sin dörr för någon som har beov om man har möjlighet. Trots att vi hade en tuff situation då, så har vi blivit så välsignade och fått så mycket tillbaka som vi inte hade fått annars. Nu säger jag inte att alla ska göra som vi men jag tror att fler kan göra något bra för en annan människa. En liten insats gör skillnad.

Kommentarer