Vision

Utan vision går landet under var det en vis man som sa. Det gäller lika mycket idag som det gällde då.
Jag tror att det parti som kommer lyckats allra bäst i valet nästa år är inte de som är duktigaste på statistik och excel filer utan det parti som kan presentera en tydlig och trovärdig vision för Sverige.

Vår duktige statsminister blev nyss intervjuad i tv programmet för oss politiska nördar. När alla andra tittar på Wallander och Beck så glor vi på den statliga televisionen på söndagskvällar. Skämt åsido så hade jag varit i hans kläder så hade jag mer fokuserat på min vision för Sverige än på statistik.

Det finns människor i vårt land som fortfarande lever i utanförskap. Det finns människor som fortfarande inte har fått det bättre. Sverige har fortsatta utmaningar på välfärdsområdet. Huruvida det går att skapa ett perfekt välfärdssystem eller inte är svårt att svara på men det går att göra bättre. Det är farligt om man lutar sig tillbaka som politiker och tror att allt är bra. "Vi har ju gjort så mycket" Vi har tillfört x antal miljoner/miljarder osv..

Ibland är det inte enbart hur mycket resurser som finns eller har tillfört som avgör hur vi uppfattar välfärden. Ibland handlar det om hur resurserna prioriteras. Ibland är det så enkelt att det handlar om mänskligt bemötande. Att när man som mest har behov av hjälp och samhället stöds blir ifrågasatt. Att få brev från myndigheter på myndighetssvenska som man kanske inte riktigt förstår kan vara riktigt tufft när man är sjuk. Här finns det ett stort förbättringsområde.
När man som sjuk hamnar mellan stolarna mellan arbetsförmedlingen och försäkringskassan hamnar man lätt i ett utanförskap. Här finns det att göra för att förhindra att det blir så. Ingen skall hamna mellan stolarna.

Jag har erfarenhet av en del kontakter med myndigheter i personalärenden som småföretagare. På arbetsförmedlingen har de inte tid att förmedla jobb. På försäkringskassan lämnar man ett besked till mig som arbetsgivare och ett annat motsatt till den anställde som är sjuk. Det bidrar inte till att skapa förtroende för dessa myndigheter. Det skapar mycket merarbete som företagare att inte få besked och inte få stöd i rekrytering av nya medarbetare.

En del av min vision är att Sverige skall bli världens bästa land för barn att växa upp i. Så är det inte idag. Vi har kommit långt men det finns fortfarande massor kvar att göra. Fortfarande blir barn och unga kränkta och mobbade i skolan. Jag vill ha en nollvision mot mobbning. Ingen skall behöva sova oroligt och ha ont i magen för att de är rädda för att gå till skolan. När det händer måste vi i vuxenvärlden agera. Vi måste finnas där för de ungas skull.

Vi har mycket bra i vårt land som vi skall vara stolta över. Men även det som är bra kan bli bättre. Det vill jag jobba för.

Kommentarer