Pendlande, hot, framtid, hopp

Har haft två intressanta och spännande dagar i Stockholm.Dock inte mycket tid över att blogga då.

Igår kom nyheten om att en politiker i norra Sverige närmare bestämt Nordmaling i Västerbotten blivit attackerad och nedslagen i sitt hem. Orsaken tros vara att de i Barn och ungdomsnämnden har beslutat att lägga ned 3 byskolor. Som en följd av detta har även en moderatpolitiker i samma nämnd hoppat av.
Att ge sig på politiker med fysiskt våld är att ge sig på demokratin. När argumenten tryer kommer nävarna fram. Det är avskyvärt! De demokratiska värden vi ar i vårt land måste skyddas. Vi kanske inte gillar alla politiska beslut men att ta det som intäkt för att utöva våld mot politiskt engagerade människor är så lågt man bara kan sjunka. Det finns säkert ett speciellt varmt ställe där dessa människor får tillbringa evigheten om de inte gör bot och bättring. Min kära make kom osökt att tänka på Dantes inferno när han läste detta.

När jag satt i Riksdagen blev jag utsatt för en del hot. Mestadels anonyma. Jag blev rekommenderad under en kort period, som kändes som en evighet att inte åka kollektiva färdmedel. Det är fruktansvärt att bli utsatt för hot. Det värsta är när det sker i ens hem. När någon ringer på hemtelefonnumret med hot. Då kommer det för nära. Då finns inte skyddsmurarna på samma sätt som om någon skriver något elakt eller om någon ringer på arbetstelefonen. Jag vill i min politiska roll vara en tillgänglig politiker men det fungerar inte när det finns hot med i bilden. Då tvingas man stänga dörren hårdare än vad man egentligen vill göra. Jag tror i grunden på ett öppet demokratiskt samhälle.

Framtiden är riktigt spännande. På söndag åker jag med Mimers styrelse till Helsingfors. Det ska bli spännande att studera deras byggprocesser. De är bäst i klassen just nu bland nordiska länder på byggande. Jag hoppas att vi får med oss många kloka ideer till Västerås som gör att vi kan öka byggandet här.

Vi firar inte Halloween i vår familj. Vi tror inte på häxor och spöken. Vill hellre fira framtidshoppet och tacksamheten till livet. Därför har vi bjudit in några goda vänner på ett thanksgiving party imorgon kväll. De ska få smaka på den goda pumpkin pajen som jag gjorde häromdagen plus massa andra godsaker. Det finns hopp för framtiden!



Kommentarer