Att bli lämnad ensam

Igår fick jag höra något fruktansvärt som hände på ett fritidshem här i Västerås. En pappa som skulle hämta sina barn på fritids några dagar innan jul var 20-25 minuter försenad. När han kommer fram till fritidshemmet möter han sina två barn 6 och 8 år gråtandes ensamma och övergivna  mörkret på parkeringen.
Vikarien som hade ansvar för stängningen hade lämnat dem och åkt väg.

Får man göra så? Får man ha hur dåligt omdöme som helst och ändå arbeta med barn? Jag vågar knappt tänka på vad som kunde ha hänt. Så omdömeslöst. Hur tänkte den som rekryterade den här omdömeslösa personen? Jag är glad att jag inte har mina barn där. Som mamma blir jag jätteupprörd och som en del av barn och ungdomsnämnden i Västerås tycker jag att det är läge för en granskning. Säkerheten för barn i våra verksamheter är A och O. Både barn och föräldrar ska kunna känna sig trygga när man lämnar det käraste man har.
Förseningar drabbar oss alla ibland. Det kan hända saker när en förälder är på väg från jobbet. Då måste förskolan eller fritidshemmet ha en krisplan för hur de hanterar situationen. I detta fall påstås det att det finns en plan men den har uppenbarligen inte följts. Det är riktigt allvarligt. Det är riktigt oförsvarligt. Att bara lämna två små barn i sticket utan att ringa till någon. Det finns inte något försvar alls för ett sånt agerande. Jag hoppas att det fritidshemmet tar detta på allvar och aldrig anlitar den vikarien igen.


Kommentarer