Mandela one of My heroes

Nelson Mandela har gått ur tiden. Han har kämpar sedan sensommaren med en infektion. 
Nelson Mandela föddes 1918. Han blev 95 år gammal. 

En av mina första politiska aktioner var när jag gick i mellanstadiet. Då skrev vi brev i klassen till P W Botha som då var president i Sydafrika och ville att han skulle släppa Nelson Mandela ur fängelset. 

Det var en stor dag när Bothas efterträdare verkställde beslutet om ett frisläppande. Då hade Nelson suttit 27 år i fängelset.

När Nelsson blev frisläppt kunde man förvänta sig att han skulle utkräva hämnd för sin långa svåra fängelsetid. Men han valde en annan väg. Han valde att tala om försoning. Han valde en fredlig politisk väg för att ena Sydafrika. 

Mandela blev Sydafrikas president. Det var inte lätt för honom. Att välja försoningsvägen var ingen Quick fix väg. Det var hårt arbete och krävdes mycket klokskap för att överbrygga motsättningarna. 
Nelson valde bland annat idrotten för att ena landet. Han verkade för att få arrangera rugby vm och därmed samla landet runt det egna landslaget. Genom Mandelas stöd lyckades Sydafrikanska rugbylaget vinna vm. 

Mandela vann inte bara vm han vann omvärldens respekt. Han var storleksmässigt ingen stor man men hans vägval av försoningsvägen gjorde honom stor. Jag hade förmånen att få lyssna till honom i riksdagen 1999. Det var oerhört mäktigt. Han gjorde verkligen intryck. 

Världen har blivit en stor man fattigare men himlen har blivit rikare. Frid över ditt minne och i min kvällsbön ber jag om fler modiga män och kvinnor som väljer att resa sig och tala om försoningens väg. 

Kommentarer