Föräldraskap är mer än jämställdhet

Miljöpartiet har kongressat under helgen. De behandlade familjepolitiken under avsnittet jämställdhet. Beslutet kongressen tog var att fler månader i föräldraförsäkringen ska kvoteras.
Jag tycker att det är sorgligt att män inte tar ut mer föräldraledighet än vad statistiken visar. Samtigit visar statistiken inte allt.
Jag tror i princip inte på kvotering. Jag tror att vi vuxna människor som valt eller inte valt men ändå satt barn till den här världen faktiskt är så kompetenta att de kan avgöra hur föräldradagar skall fördelas.

Ett jämställt föräldraskap handlar inte enbart om barnets första år. Visst är det viktigt men det är ju sen det verkliga jämställdhetsarbetet börjar. När man efter en längre ledighet skall tillbaka till arbetslivet. När man som hemarbetande tagit större ansvar för hushållssysslorna och kanske i många fall skämt bort sin partner så är det dags för båda att arbeta, Båda kommer hem efter en arbetsdag och vill inte göra annat än att ligga på soffan. Det är då utmaningarna börjar.

Jag tror inte att vi politiker ska gå in och peta i allt. Det blir inget bra samhälle i förlängningen. Det är bättre med incitament för att dela upp dagarna mer jämställt än att tvångskvotera.

Idag har vi firat våt stora kille som fyller 12 år imorgon. Självklart blev det en minecraft tårta.
Eftersom han inte gillar grädde så gjorde jag den med kladdkakebotten och vaniljkräm emellan. Det blev gott och lyckat.


Kommentarer

Anonym sa…
Anledningen till att kvinnor tar ut mer föräldraledighet kan ju vara att de är egoister och hindrar männen? Det är vad jag tror.
Anonym sa…
Det finns kvinnor som hindrar pappan att ta ut en jämställd föräldraledighet pga egoism.

http://www.viforaldrar.se/artiklar/mammorna_hindrar

http://ekuriren.se/jobbpengar/1.2369025-mamma-har-sista-ordet-om-pappas-foraldraledighet